Efter at have fulgt vidensmedier i dette semester, mener jeg at have fået mange forskellige værktøjer til at forholde mig til medierne.
Sjældent har jeg fulgt et fag, som emnemæssigt er så medie eksponeret(!), især hvad angår de sociale netværksmedier. Her synes jeg, at mit personlige nyhedsmedie, Dagbladet Information, kunne supplere og sublimere min forståelses horisont af pensum.
Jeg har tidligere, på Film- og medievidenskab på KUA fulgt fag med en historisk tilgang til medier, men har der savnet redskaber til en større forståelsesramme, ud over faktaviden om udviklingen af
A-pressen i provinsen.
Jeg vil vurdere min indsats, ud fra min store interesse for faget/emnet, hvilket antagelig har påvirket mit personlige engagement.
Alt i alt synes den større bevidsthed omkring de mekanismer og perspektiver på medierne, har bidraget til at skabe et solidt fundament for videre studie og fordybning inden for bibliotek og informationsvidenskab. Det er et helt relevant modul, at starte uddannelsen med idet, at man så at sige ligger ud med at erhverve sig et bredt perspektiv, så det hele ikke fokuseres på konkrete katalog tekniske ting som Marc2 format og DK5. Der har i faget blevet lagt op til egen refleksion, samt hvordan man agere i samtidens medielandskab.
Mit eget fokus i portfolio opgaverne har mest drejet sig omkring den mere eller mindre frie videndeling og om hvem, der sidder som gatekeeper og hvordan Wikipedia har forandret vores tilgang til viden. Perspektiver, der maner til selvrefleksion og som er en del af den problemstilling alle videnformidlere, såsom bibliotekerne står overfor i dag.
Til spørgsmålet om hvordan jeg ser på medier nu, sammenlignet med da jeg startede, er at jeg ikke er kommet nærmere facit, men snarere har fået et bredere perspektiv på de spørgsmål man kan stille til og om medierne. Min medie definition som en kanal/platform i portfolio 1, holder stadig, men er dog kun en lille del af en større begrebsforståelse, som eksempelvis inden for Meyrowitz´ medieteori paradigmer.
Af personlige øjenåbnere har især været Paul Virilios syn på med hvilken hastighed hele vores vidensunivers skal formidles, Dromologien. Her fik jeg italesat min og meget af min generations hastigheds fetich og flygtige tilgang til information.
Det er godt at have Virilio i baghovedet under studietiden, så det ikke ender med kollaps, hvis man kun arbejder ud fra at akkumulere mest mulig viden. Her er det vigtigt at husker på og sætte fokus på den nødvendige rekreative pause.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar