Do it yourself –
Unge og biblioteket
-
Næste skridt er sammen med de unge
-
Hands on Workshop
Halnæs Bibliotekerne
Et samarbejde mellem Halsnæs Bibliotekerne, 5tone og IVA
studerende
se udgave med billeder http://pure.iva.dk/files/31303556/Projektopgave_Do_it_yourself_2012.pdf
Opgave af:
Mathias Nedergaard
Olesen
Peter Nordahl
Buster
Nykjær Björkman
Vejleder:
Henrik Jochumsen
Antal ord:
10.022
Abstract
(Fælles)
Ansvarsfordeling
Det er et krav fra IVA´s side, at gruppebesvarelser
er
ansvarsfordelt.
Denne rapport er i store dele udarbejdet
i fællesskab, og dermed er der afsnit som vi tager fælles ansvar for, da det
ikke var muligt at foretage en opdeling på fornuftigvis i mellem os.
Indledning
(Fælles)
Efter tre års studier der har været præget
af teori kunne vi alle tre godt tænke os et mere praktisk funderet projekt. Vi
kunne alle tre godt tænke os, at arbejde med et projekt, der indeholdt både
biblioteksudvikling og brugerstudier, da det er emner vi fandt spændende på
vores bacheloruddannelse, i og med man får større indblik i de forandrede
vilkår, som biblioteket arbejder under i dag.
Vi fandt at Halsnæs Bibliotekernes
projektforslag levede op til det vi godt kunne tænke os. Deres projektforslag
indeholdt muligheden for at arbejde med brugerstudier med vægt på dialog og
deltagelse for unge, som led i biblioteksudviklingen i et konkret lokalt
perspektiv.
Unge og biblioteket er en problemstilling,
der er relevant at arbejde med for Halsnæs bibliotekerne af flere grunde. Dels
er Halsnæs geografisk placeret i det man kan betegne som Udkantsdanmark, hvor
størstedelen af ungdommen flytter væk efter endt ungdomsuddannelse. Samt er
Frederiksværk, i Halsnæs Kommune, en gammel arbejderby, hvor der ikke
nødvendigvis er en stærk tradition for at bruge kulturinstitutioner som
eksempelvis biblioteket.
Problemstillingen er også aktuel for
Halsnæs Bibliotekerne af den grund, at de oftest kun ser de unge i forbindelse
med uddannelsesorienterede gøremål. De vil gerne have dem til at være en aktiv
brugergruppe på lige fod med voksne, børn og ældre. Halsnæs Bibliotekerne ville
gerne ændre brugermønsteret for unge på Halsnæs Bibliotekerne, og så gerne at
det kunne munde ud i evt. arrangementer skabt i samarbejde med en unge
brugergruppe.
Opgavens opbygning
(Fælles)
Vi har struktureret
vores opgave på følgende måde:
Problemformulering
samt begrundelse og præsentation af Halsnæs Bibliotekernes projektforslag.
Projektplanen.
Præsentation til
produkt og 5tone.
Produktet.
Metode og
teoriafsnit: Samfunds – og politiske tendenser i relation til biblioteket.
Relevante teorier
og rapporter og anbefalinger om brugerstudier.
Interviewmetoder
samt begrundelser for valg af workshop som produkt.
Analyse over
projektforløbet og produktet relateret til de førnævnte teorier.
Refleksioner over
projektforløbet og produktet.
Denne tilgang er
valgt, da vi derigennem får både den generelle samfundsudviklings påvirkning på
bibliotekerne i dag, samt praktisk løser og analyserer en konkret stillet
opgave, som ses i problemformuleringen.
Problemformulering
(Fælles)
Hvordan
kan de unges egne interesser og kulturelle udfoldelser indgå som en skabende
kraft i biblioteksudviklingen, med fokus på mere deltagelse fra denne
målgruppe?
Vi har valgt at konkretisere
problemformuleringen, i forhold til den oprindelige formulering i
projektplanen. Hvorved den nu står koncist i forhold til Halsnæs Bibliotekernes
projektbeskrivelse.
Her følger udvalgte punkter fra beskrivelsen
af det udbudte projekt fra Halsnæs Bibliotekerne, under navnet ”Næste skridt bliver sammen med de unge”.
(Halsnæs Bibliotekerne, 2011) Dette er udgangspunktet for projektet, og denne
beskrivelse har indgået som inspiration til vores problemformulering:
Vi ønsker at få flere unge til at bruge
biblioteket både i forhold til materialerne, biblioteksrummet og aktiviteter.
Beskrivelse
Vi ønsker at få kendskab til de 15-20 åriges ønsker og behov og sætte dem i relation til bibliotekets reelle muligheder. Vi ønsker at skabe rum og aktiviteter til relevante tilbud til målgruppen, gerne gennem en undersøgelse af de unges behov og tanker om bibliotekerne i kommunen.
Arbejdsmetode
Vi kunne tænke os dialog/interviews med unge fra kommunen; opsøgende arbejde og kontakt til unge fx. også gennem andre institutioner samt gennem kontakten at få skabt en frivillig gruppe eller et forum med unge, som kan se sig selv og deres interesser i bibliotekssammenhæng.
Slutprodukt
- Gerne et forum hvor vi kan have kontakt med unge eller en frivillig brugergruppe. - Et arrangement eller aktivitet for unge, som kan aflede/starte et samarbejde omkring arrangementer eller aktiviteter (alt efter hvad målgruppen efterspørger og hvad biblioteket kan rumme).
Forventet effekt
Flere unge i huset, samt større internt kendskab til unges behov og ønsker, så denne gruppe også serviceres på biblioteket. At biblioteket har fokus på de unge brugere, og at de unge brugere har et blik for bibliotekets muligheder.
Vi ønsker at få kendskab til de 15-20 åriges ønsker og behov og sætte dem i relation til bibliotekets reelle muligheder. Vi ønsker at skabe rum og aktiviteter til relevante tilbud til målgruppen, gerne gennem en undersøgelse af de unges behov og tanker om bibliotekerne i kommunen.
Arbejdsmetode
Vi kunne tænke os dialog/interviews med unge fra kommunen; opsøgende arbejde og kontakt til unge fx. også gennem andre institutioner samt gennem kontakten at få skabt en frivillig gruppe eller et forum med unge, som kan se sig selv og deres interesser i bibliotekssammenhæng.
Slutprodukt
- Gerne et forum hvor vi kan have kontakt med unge eller en frivillig brugergruppe. - Et arrangement eller aktivitet for unge, som kan aflede/starte et samarbejde omkring arrangementer eller aktiviteter (alt efter hvad målgruppen efterspørger og hvad biblioteket kan rumme).
Forventet effekt
Flere unge i huset, samt større internt kendskab til unges behov og ønsker, så denne gruppe også serviceres på biblioteket. At biblioteket har fokus på de unge brugere, og at de unge brugere har et blik for bibliotekets muligheder.
Projektplan[1]
(Fælles)
”Næste skridt bliver sammen med de unge”
Målbeskrivelse
Målet med dette projekt er at få nye ideer
til hvordan, der kan komme flere unge på biblioteket. De vil gerne inddrage de
unge og høre deres ideer til, hvad der skal til for at de kommer mere på
biblioteket. Bibliotek ønsker relevante arrangementer til og af unge, for at
øge kendskab og fremme medejerskab af biblioteksrummet.
Vi vil gerne give biblioteket et sæt
anbefalinger og/eller et forslag til et arrangement for unge, der viser at
biblioteket er relevant for de unge. Det er det der skal opnås gennem opgaven.
Vi arbejder med interviews og dialog med de unge for derigennem at få et sæt
anbefalinger til biblioteket om unges tanker om biblioteket.
Problemformuleringen er:
Gør
de unge i Frederiksværk tanker om biblioteket i relation til dem selv?
Hvordan
kan de unges egne interesser og kulturelle udfoldelser indgå som en skabende
kraft i biblioteksudviklingen, med fokus på mere deltagelse fra denne
målgruppe?
Altså både få kendskab til de unges
fritidsvaner, høre hvad de selv skaber kulturelt, samt afholde en workshop på
biblioteket der kan skabe kontakter, netværk de unge imellem og mellem de unge
og bibliotekarerne.
Metodebeskrivelse
Vi har som metode valgt at interviewe et
afgrænset antal unge fra Frederiksværk fortrinsvis fra gymnasiet.
Vi har valgt en kvalitativ interviewmetode,
da de giver mulighed for at de unge selv kommer på banen med deres egne ord om
dem selv og biblioteket.
Vi benytter en interviewteknik hvor det er
vigtigt at interviewesituationen er så naturligt som muligt og skaber en ramme
der kan give de unge tryghed i interviewsituationen. En interviewteknik, der
har som kendetegn at der bruges åbne spørgsmål. Denne interviewteknik har vi
hentet inspiration til fra bogen Det flerstemmige klasseværelse af Olga Dysthes
og anbefalinger af ungekulturkonsulent i Gentofte kommune Annemette Krabbe.
Vi planlægger en workshop i november for de
unge på biblioteket i Frederiksværk. Denne workshop har, som mål at give de
unge forståelse af hvad de kan bruge biblioteket til. Arrangementet vil lægge
vægt på dels, hvad har biblioteket af tilbud til de unge og dels på ung til ung
formidling.
Udover det rent praktiske om metode er der
forskellige teoretiske tanker og praktiske erfaringer vi vil gøre brug af til
opgaven. Der er som nævnt bogen af Olga
Dysthes og dertil kommer at vi vil indhente baggrundsinformation om forskellige
projekter fra biblioteksverden om unge og biblioteket.
Ressourcer
Vores projektsted ligger i Halsnæs kommune
(Frederiksværk bibliotek), og der er dermed en del pendling mellem København og
Frederiksværk i forbindelse med møder med projektstedet og andre gøremål i
kommunen i projektperioden. Projektstedet har ikke mulighed for at dække
rejseomkostninger, men der er mulighed for at søge tilskud fra IVA.
I forbindelse med afholdelse af workshop og
interviews, vil der være udgifter til lidt mad og drikke. Evt. andet i
forbindelse med workshop. Vi kan selv råde over et mindre beløb inden for
rimelighedens grænse fra projektstedets side.
Slutprodukt
Slutproduktet vil til dels bestå af
skriftlige anbefalinger omkring at skabe kontakt og netværk med unge samt
interviewerfaringer. Erfaringer biblioteket kan bruge til ungearbejdet i
fremtiden.
Dette fremlægges mundtligt for
projektstedet.
Udover det afholder vi en workshop på
biblioteket i november med udgangspunkt i de unges egne ideer og interesser,
som skal ”kick – starte” et samarbejde med de unge og biblioteket i mellem.
Udgangspunktet for workshoppen er ”do it yourself” kulturen, hvor man selv er
deltagende skaber af det der foregår. Udover det aflevere vi en projektrapport
til IVA.
Forventet
effekt af projektet på projektstedet
Den forventede effekt vil være at
biblioteket i Frederiksværk får øget deres kendskab til de unges ønsker til
biblioteket. De unge bliver set som en værdifuld og skabende brugergruppe. Vi
forventer at vores projekt kan bidrage med ny viden til, hvordan biblioteket
bedre kan komme i kontakt med de unge om biblioteket.
Den
forventede effekt for de unge selv vil være at de oplever biblioteket som et
sted de har ejerskab til. De unge kommer til, at opleve biblioteket som et sted
med muligheder for deltagelse og som et relevant rum at være i.
Tidsplan
uge for uge:
Uge
31
1/8 –
2011
Intromøde med gruppen. Afholdt på
BIBLIOTEKET
Uge
32
8/8 -
11
- Forberedelsesmøde til Frederiksværk på Cafe Retro.
9/8 –
11
– Første møde i Frederiksværk med Bibliotekslederen fra Hundested,
Frederiksværk samt bibliotekar og tovholder Nikolaj fra Frederiksværk.
Bibliotekar Johanne (Frederiksværk) kunne ikke være til stede.
Uge
33
16/8
– 11
Gruppemøde. Cafe Retro
Uge
34
23/8
– 11
Gruppemøde på Cafe Retro
Uge
35
30/8
– 11
Møde i Frederiksværk med Nikolaj og Johanne
Uge
36
5/9 –
11
Undervisning – intro.
6/9 –
11
Gruppe møde på Gentofte bibliotek. Møde med
Annemette Krabbe kl. 14.30
Uge
37.
12/9
– 11 - undervisning
13/9
- 11
– Møde i Frederiksværk med Nikolaj. Projektplan og interviewmetode.
14/9
– 11
– Første vejledning.
Uge
38.
19/9 – Undervisning
samt møde på Gjethuset i Frederiksværk med 5tone. (5tone er en gruppe af unge
som laver forskellige arangmenter i Frederiksværk. Deres første arrangement var
en koncert i Gjethuset d. 10/9. )
20/9 – møde på IVA
Oktober.
1.
Milepæl – Interviews bliver udført og bearbejdet.
Forberedelse til workshop i samarbejde med
5tone.
November.
2.
Milepæl – Afholde workshop på biblioteket enten den 10.
eller 18. november
November/december
3 .Milepæl – fremlæggelse og afslutning af projektet enten d. 30/11
eller d. 8/12.
Arbejde med rapporten til IVA.
4.
Milepæl – aflevere rapport til IVA, senest d. 3. Jan.
Vi vil i løbet af projektet have nogle
møder med vores vejleder på IVA. Men disse møder er ikke fastlagt og fremgår
derfor heller ikke af projektplanen. Vi vil på tilsvarende vis have møder med
vores projektsted. Men de er ikke planlagt endnu og er derfor heller ikke med i
planen. Der vil ikke være nogen møder
hvor både projektsted og vejleder er til stede.
Opfølgning
Aflevering og
fremlæggelse af produktet/projektet enten d. 30/11 eller d. 8/12 til
medarbejderne på biblioteket i Frederiksværk. Vi fremlægger for projektgruppen
i Frederiksværk (refleksioner over hele forløbet - hvad har vi fået ud af det,
samt resultater og anbefalinger). Vi får ligeledes respons fra biblioteket over
projektforløbet.
Vi afleverer vores projektrapport til IVA
den 3. januar.
Indledning til produkt
(Fælles)
Formålet med dette
projekt var at Halsnæs Bibliotekerne ønskede at få flere unge på biblioteket,
via opsøgende arbejde med unge i kommunen. Vi har dermed arbejdet målrettet
mod, at få kontakt til unge i kommunen, som kunne være klar på sådan et
samarbejde. Dette lykkedes igennem, kulturhuset i Frederiksværk (Gjethuset),
hvor nogle unge fra byen netop var begyndt at forberede en stor event i form af
en koncert. Vi valgte at tage kontakt til dem, og via flere små møder og
interviews, blev de unge ved navn 5tone, klar på et samarbejde med biblioteket
og vi bestemte det skulle munde ud i en workshop på biblioteket, de kunne
præsentere deres egne værker, samt inspirere andre unge til videre samarbejde
og aktiviteter på biblioteket.
Vores projekt med
unge på biblioteket i Frederiksværk, endte ud i en workshop d.10/11 kl. 16 – 19
på biblioteket i samarbejde med de lokale unge i gruppen 5tone plus deres ven
Rune, som stod for film. Denne workshop fungerede som afslutning på vores
arbejde og som selve produktet af projektet.
Vi dokumenterede dagen via billeder, notater
og små interviews med de fremmødte, og det er dette som danner rammen for denne
præsentation af vores produkt som følger her. Det starter med en præsentation af
vores samarbejdspartnere 5tone, som bygger på interviews, hvorefter der følger
en beskrivelse af dagen med tilhørende billeder, samt en samling billeder til
sidst, deriblandt resultater fra billedværkstedet på dagen. Vi linker også til
en film der blev optaget, med en deltager på workshoppen.
Præsentation af 5tone
(Fælles)
5tone (udtales Stone) er navnet på en
gruppe unge drenge, med geografisk tilknytning til Frederiksværk og omegn. De
er en løs struktureret gruppe, som dog synes at være styret og ledet af Casper
og Emil. 5tone fungerer som kultur entreprenører, eventmagere, er samtidig
udøvende inden for musik, foto og film. De arrangerer og optræder selv til
deres arrangementer i Frederiksværk. 5tone blev oprettet da kulturhuset og
spillestedet Gjethuset ved Morten Vilhelm, annonceret efter unge der selv
ønskede at lave arrangementer i Gjethuset. De præsenterer sig selv således,
”Vi er
en gruppe unge mennesker i Frederiksværk der mener at der mangler noget
kulturelt for de unge. Derfor har vi i samarbejde med Gjethuset startet 5tone
op.
Vi skal stå for en række ungdomsfester og events i Halsnæs kommune.
Hovedsageligt vil det være koncerter med bands og djs, alt fra store navne, upcoming bands/djs eller lokale musikere.
(…)Hele projektet er non-profit, vi gør det for alle de unge i Frederiksværks skyld.”[2]
Vi skal stå for en række ungdomsfester og events i Halsnæs kommune.
Hovedsageligt vil det være koncerter med bands og djs, alt fra store navne, upcoming bands/djs eller lokale musikere.
(…)Hele projektet er non-profit, vi gør det for alle de unge i Frederiksværks skyld.”[2]
Indtil
videre er det blevet til 2 arrangementer, en dj club event i Gjethuset den 10.
september, samt workshoppen på Biblioteket den 10. november.[3]
Udover
Emil og Casper er der en 4-5 andre personer tilknyttet 5tone, der er en
scenetekniker i Gjethuset som stod for den tekniske afvikling af dj eventen.
Der er en tømrelærling, der byggede en bar til dj eventen, samt stod for
lysdesignet. Derudover er der andre unge i deres netværk de samarbejder med.
Eksempelvis Rune, der stod for optagelse og fremvisning af video film på
workshop dagen.
Emil
er 21 år og arbejder som bager i Farum. Han har siden 13 års alderen
interesseret sig for Dj og elektronisk musik. Hans interesse blev vakt da han
oplevede mobile diskoteker til vejfester og lignede. Han begyndte selv at
optræde med et mobil diskotek, og efterhånden begyndte han også at lave sin
egen musik frem for kun at spille andres. Han prøver at etablerer sig på scenen
under kunster navnet Edgar Morris. Edgar Morris var således at finde på scenen
til Dj eventen i Gjethuset som afsluttende act.
Casper
er 19 år Hf student og i øjeblikket arbejdsløs. Han fik sin interesse for at
fotografere gennem et familiemedlem og købte tidligt et dyrt kamera. Han tager
billeder til diverse fester i Frederiksværk og redigere dem og ligger dem på
Facebook. Til Dj event som han fotodokumenterede overtog han desuden PR - arbejdet,
da den forrige ikke magtede det. Casper ønsker at gøre fotografi til sin
levevej og arbejder på at finde en praktikplads.
Rune er ven af 5tone – og kom med på
workshoppen efter en opringning fra Emil (5tone), som spurgte om han ikke havde
lyst til at komme og vise nogle af sine film samt lave en film workshop.
Rune har lavet forskellige kortfilm, og
udvalgt omkring 6 stykker til at fremvise på dagen. Nogle af dem er lavet i
mediefag på gymnasiet.
Rune har en plan om, at søge ind på
Københavns tekniske skole på en medie og filmproduktions linje.
5tone
virker opsatte på at få skabt kulturtilbud for unge i kommunen. De var med på
ideen om en workshop med det samme og har flere gange ytret at de er friske på
arrangere og være med til forskellige events, også hvis det er noget helt andet
end deres primære interesse.
Produktet
Workshop på biblioteket – En beskrivelse af dagen[4]
(Fælles)
Workshopdagen var blevet bestemt skulle
forløbe over 3 timer fra kl. 16 – 19, Torsdag d. 10 November på Frederiksværk
bibliotek. Et tidspunkt, som vi kom frem til i fællesskab partnerne imellem (5tone
+ Biblioteket + IVA). Det handlede om, at sørge for at workshoppen ikke kom til
at ligge oven i andre biblioteksarrangementer og især ikke samtidigt med andre
unge tilbud i byen, såsom gymnasiefest eller lignende – hvilket 5tone sørgede
for.
Workshoppen havde 3 forskellige værksteder:
Musik, foto/billedbehandling og film. Udover de 3 værksteder havde vi to ideer
med workshoppen. Den ene ide var at vise unge at det er muligt at lave
arrangementer for dem selv og deres venner på biblioteket. Den anden ide var at
få de unges ideer til flere arrangementer for og med unge på biblioteket.
Musik - elektronisk musik med Emil fra
5tone, som selv producerer musik under pseudonymet Edgar Morris. Til dagen havde han
medbragt sin Mac – computer samt midi – keyboard, mikrofoner samt andet
hardware og diverse instrumenter. Det var tiltænkt, at Emil ville spille egne
produktioner, samt stå for en workshop hvor deltagerne kunne prøve kræfter med
at lave musik selv, samt få indblik i de programmer m.m. det kræver for selv at
komme i gang.
Foto/billedbehandling - Casper fra 5tone havde
til workshoppen forberedt et hands-on værksted hvor deltagerne kunne få taget portrætter
på hvid baggrund, deltagerne kunne derefter forsøge at behandle deres billede i
et billedprogram, med kyndig vejledning fra Casper i de forskellige muligheder
for billedbehandling. Han viste også selv eksempler på sine fotografiske
værker.
Film – Rune havde opstillet sit
redigeringsgrej med sit redigeringsprogram, samt sit medbragte kamera til at
filme og dermed vise hvordan man kan optage og derefter klippe en film sammen.
Rune havde også udvalgt 6 af sine egne film til at fremvise på dagen.
Biblioteket i Frederiksværk er nærmest et
stort rum med reoler der opdeler de forskellige afdelinger, men de har også et
lille udstillingsrum i midten af biblioteket med løbende udstillinger. I
fællesskab havde vi besluttet, at det lille udstillingsrum skulle indrettes til
biograf, da der var en oplagt hvid væg hvorpå man kunne projektere film op på. Samt
havde biblioteket en del gamle biografstole i kælderen, man kunne bruge til at
gøre stemningen hyggelig og behagelig.
Uden for udstillingsrummet omkring
musikafdelingen, har biblioteket et lounge
areal med borde og stole, som var oplagt at bruge til workshoppen. Vi
besluttede dog at indrette rummet med paller fra den lokale trælasthandel, for
at få et mere rustikt look og bryde med den mere institutionsprægede
indretning.
I lounge området blev musik, foto og film ”værkstederne” opstillet, så man som deltager kunne
cirkulere rundt. Samt havde vi opstillet en hvid træplade, som skulle fungere
som idé tavle, en såkaldt ”fælleshjerne”, idet dagen skulle inspirere de unge
til, at skrive deres umiddelbare tanker og idéer op til fremtidige
arrangementer på biblioteket.
Vi havde forberedt en velkomsttale, hvor vi
ville præsentere dagen, os selv samt 5tone og vores kontaktpersoner på
biblioteket Nikolaj og Johanne. Vi havde på forhånd aftalt at bibliotekarerne
kunne afslutte dagen med et par ord og dermed lægge op til videre samarbejde
mellem de unge og biblioteket – det ville være en naturlig måde at vise på, at
det er dem der skal fører det videre efter vi er ude af biblioteket igen.
Workshop på biblioteket - sådan forløb workshoppen[5]
(Fælles)
Da klokken blev lidt over 16 kom de første
forbi, et par venner af 5tone. Der ankom også en pige som skrev fra
lokalposten, ”Gulvmåtten”, samt en fotograf fra samme blad.[6] Derudover kom der
to brødre, Malik på 8 år og hans storebror Ahmet på 11 år. Da der ikke
umiddelbart ankom flere, afventede vi med at lave den planlagte velkomst, men
det endte med at vi vurderede, at den velkomst vi havde forberedt ikke blev
nødvendig, da der ikke kom flere end man kunne gå rundt og hilse personligt til
de ankomne deltagere og forklare dem om dagen.
Malik på otte år kunne lave beatbox og var
straks i gang med at få indspillet sin beatbox, sammen med Emil, som sad og
styrede knapperne. Der blev lagt ekstra trommer på og lyden blev mixet.
Workshoppen var gået i gang af sig selv, og selv om vi havde forestillet os at
den første time skulle have fungeret som en præsentationen af de forskellige
5tone folks værker og produktioner, virkede det naturligt, at den var i gang nu
og vi vurderede at der var ingen grund til at bryde ind i den proces som nu
forløb godt.
Rune som lavede film fik ideen, at lave en
lille musikvideo med Malik til at hans beatbox nummer. Der opstod et ikke
planlagt samarbejde mellem lyd (Emil) og film (Rune), og Malik blev filmet gående
ned gennem biblioteket med svingende håndtegn og en attitude, der tydeligvis
var vokset siden han forsigtigt kom og spurgte om han måtte lave beatbox en
lille time tidligere. [7]
Casper som stod for fotoværkstedet fik også
taget flere billeder af de fremmødte, og de fik lov til at sidde efterfølgende og
manipulere på deres billeder.
Trods få fremmødte til dagen, holdt 5tone
gejsten oppe og leverede et godt stykke arbejde i de forskellige værksteder, og
dem der var kommet fik en god oplevelse med sig hjem. Flere af deltagerne fik deres billeder med
hjem på en cd, samt vejledning i hvor man kunne få fat i det anvendte billedbehandlingsprogram,
det samme gjaldt for musikprogrammet og Emil havde til dagen samlet en mappe
med trommer og andre lyde, som man ligeså kunne få med sig hjem, hvis man havde
lys til at prøve kræfter med at lave sin egen elektroniske musik.
Næsten alle fremmødte samt 5tone og Rune (film)
kom med idéer til fremtidige arrangementer og projekter, hvor mange af dem blev
skrevet op på vores opstillede plade – ”Fælleshjernen”.
Til sidst rundede bibliotekarerne af
ca.18:30 grundet at alle fremmødte havde prøvet alle værksteder og kommet med
deres ideer på fælleshjernen. Der blev derefter givet respons fra alle sider på
hvordan dagen havde forløbet. 5tone, gav også udtryk for at de havde lyst til
at samarbejde mere med biblioteket, og trods det lave fremmøde, som de mente i
høj grad skyldes, at det var første gang det afholdes, var klar til flere
workshops - måske fast workshopdag på biblioteket hver måned. Der var enighed
om, at man måtte forsætte med, at lave nogle workshops og arrangementer for,
med og af unge, som man med tiden vil mene ville trække flere og flere unge
deltagere til, i takt med at de unge i byen bliver mere bevidste om, hvad der
foregår på biblioteket. Bibliotekarerne, gav ligeledes udtryk for, at de ikke
ville opgive de unge, men var klar på at forsætte med forskellige initiativer
og de syntes det var en god begyndelse og der var et klart perspektiv forbundet
med, at vi (IVA) havde fået skabt et netværk til en gruppe kreative og
igangsættende unge, som var klar på at samarbejde med biblioteket i fremtiden.
konklusion på produktet
(Fælles)
Trods at vores produkt i form af denne
workshop, ikke fik så mange deltagere som håbet, trods pr - arbejde i
lokalaviserne, plakat og flyers uddeling rundt i byen, på gymnasiet og på
folkeskolen samt viral reklame på Facebook og general pr arbejde for workshoppen
via en gruppe unge (5tone) med samme aldersgruppe som dem projektet
(workshoppen)henvendte sig til, kan projektet stadig antages at have levet op
til det biblioteket havde håbet på i deres udbudte projektbeskrivelse til os[8]. I deres projektbeskrivelse ønskede
biblioteket en kontakt til de unge og en frivilligbrugergruppe. Og netop en
frivilligbrugergruppe har vi formået i gennem opsøgende netværksarbejde i
lokalmiljøet at skabe kontakt til. 5tone er en gruppe af unge, som har
interesse i at lave arrangementer m.m. i samarbejde med biblioteket i fremtiden
(Se bilag B, tilbagemelding fra projektsted).
Beatbox musik video lavet på workshoppen
kan findes på denne adresse: (Lokaliseret d. 14/12 kl.
13.43)https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10150381089519931
Teori og metode
(Fælles)
Vi har benyttet os af flere forskellige
tilgange til løsningen af opgaven. Vi har anvendt viden om interviewteknik og
om afvikling af workshops. Vi har ligeledes ladet os inspirere og benyttet
andres praksis erfaring, dels gennem forskellige rapporter, samt direkte
kontakt til unge konsulent Annemette Krabbe. Vi vil i dette afsnit redegøre og
argumentere for valg af relevante teorier og metoder.
Samfundstendenser og biblioteket
(Mathias)
Biblioteket bliver
som kulturinstitution i samfundet ikke kun påvirket af signaler fra
embedsværket og politikerne, men biblioteket er ligeledes påvirket af ændringer
i samfundet. Det følgende afsnit gives en karakterstik af samfundsudviklingen
og hvilket samfund, der er i dag. Dette gøres for at opnå forståelse for,
hvilken virkelighed folkebiblioteket er en del af og hvorfor det er blevet
aktuelt med brugerinddragelse i folkebiblioteket. Overordnet er
folkebiblioteket i dag en del af det Lars Qvortrup kalder det hyperkomplekse
samfund (Qvortrup, 2004:35).
Biblioteket er en
institution, der har rødder i oplysningstanken. Folkebiblioteket opstod i
1800-tallet. Oplysningstanken handler for folkebiblioteket om, at den kunne
kvalificere det enkelte menneske til at leve i det moderne samfund ved at
tilbyde oplysning, kundskab og dannelse til det hele menneske (Jochumsen og
Hvenegaard, 2006:14). Oplysningstanken havde som mål at frigøre det enkelte
menneske. Oplysningstanken fik konkret udtryk i at folkebiblioteker opbyggede
kvalitetssamlinger af materialer (Jochumsen og Hvenegaard, 2006:19). Med
senmoderniteten blev folkebibliotekets oplysningsfunktion truet hvilket også
kan benævnes som det humanistiske kulturpolitiske rationale, der handler om at
danne og oplyse befolkningen. (Jochumsen
og Hvenegaard, 2006:13;Skot Hansen,1999).
Senmoderniteten er
kendetegnede af opløsningen af de store fortællinger. De store fortællinger
havde som mål, at frigøre mennesker ligesom oplysningstanken havde det. Uden de
store fortællinger skal biblioteket til at finde nye måder at legitimere sig
på, da det ikke længere kan legitimere sig ud fra kvaliteten i
materialesamlingen (Hvenegaard og Jochumsen, 2006:14,19). Manglen på
legitimeringsformer i bibliotekerne føre til, at fokus går væk fra det Max
Weber kalder værdirationalitet, som er et sammenhængende værdisæt, som i
bibliotekerne er oplysningstanken og i retning af en målrationalitet.
Målrationalitet handler ifølge Max Weber om at vælge en handling, der udtrykker
et klart valg af mål og midler. Eksemplerne på dette kunne i bibliotekerne være
fokus på udlånstal eller brugerinddragelse for ud fra noget målbart at
legitimere sin eksistensberettigelse (Hvenegaard og Jochumsen, 2006:15,19).
Senmoderniteten har
ifølge Anthony Giddens, som karaktertræk en stigende aftraditionalisering og
øget refleksivitet. Med øget refleksivitet mener han at være sig bevidst om
sine handlinger. Aftraditionalisering handler for Giddens om, at der sker en
problematisering af overleverede traditioner. (Giddens, 2000: 39, Kaspersen,
2001:135-139). Det giver sig udslag i
bibliotekerne i at man begynder at tage udgangspunkt i brugernes behov. Hvilket
også hænger sammen med den generelle samfundstendens om individet i centrum.
Denne aftraditionalisering har også sat sig spor i biblioteksformidlingen. Hvor
udadrettede formidlingsformer har erstattet tidligere tiders mere neutrale og
passive formidling. På den måde blev formidlingsaktiviteterne rykker fra det
materialeorienterede til det brugerorienterede (Hvenegaard og Jochumsen,
2006:18). Der kan ses en sammenhæng mellem aftraditionalisering og brugerdreven
innovation. Idet aftraditionalisringen har medvirket til at oplysningstraditionen
og bibliotekets rolle ikke længere er entydig. Dette har bl.a. medført et øget
fokus på brugerne og brugerdreven innovation.
Brugerdreven innovation og biblioteket
(Mathias)
Den daværende
Kulturminister Carina Christensen (K) argumenterer for hvorfor brugerdreven
innovation er vigtig. Bibliotekerne skal i gennem brugerinddragelse kunne få
fat i nye brugergrupper, herunder børn og unge således, at bibliotekerne også
på sigt opfattes som relevante af dem. Dette understøtter ideen for vores
projektforløb i Halsnæs. Derudover er brugerinddragelse vigtigt for, at komme i
dialog med brugerne og kan bruges til en bevidst kunstnerisk eller kulturfaglig
kvalitetsudvikling af kulturudbuddet på eksempelvis bibliotekerne (Reach out, 2008:7) begge grunde hænger
fint sammen med hvad Halsnæs Bibliotekerne lagde op til i deres
projektbeskrivelse.
Kulturministeriet
har udarbejdet publikationen Reach out (2008) - inspiration til brugerinddragelse og innovation i kulturlivet, der
netop redegører for praktisk anvendelse af brugerdreven innovation.
Styrelsen for
Bibliotek og Medier ser ligeledes positivt på brugerinddragelse i
folkebibliotekerne. Styrelsens positive holdning til brugerdreven innovation
kommer til udtryk ved, at de støtter initiativer inden for området gennem
udviklingspuljen for 2012 (Styrelsen for Bibliotek og Medier, 2011). Vi kan
således antage at den positive holdning til brugerdreven innovation fra såvel
Kulturministeriet som styrelsen har konsekvenser for bibliotekernes fokus i den
praktiske dagligdag.
Prosuming og udvikling hos biblioteksbrugeren
(Peter)
Begrebet prosuming eller
det at være en såkaldt prosumer, er et begreb der er opstået i takt med den
teknologiske udvikling og især som et led i den brugerinddragelse og
brugerinteraktion, som er blevet mulig på internettet med web. 2.0.
Prosuming begrebet
handler om en ny form for (kultur)forbrug – og produktion. Dét at brugerne, i
særdeleshed dem som Hanke (2010) karakterisere som ”digitale indfødte”, altså
unge der er vokset op med den teknologiske udvikling og internettets fremkomst,
både er producere og consumers – der
af ordet prosumer.
Udviklingen har ifølge Stalder (2001), udvisket
forskellen mellem kunstner og publikum, Stalder (ibid.), skriver i sin artikel,
The End of an Era – Internet hits ground, således: ”(..) the interactive and participatory nature of
on-line art works seemed to erode distiction between artist and audience and
offer a model for what some called the rise of the”prosumer”. The comsumer who is
also a producer.”
Et kendetegn for prosumers
er f.eks. remixkulturen, denne kultur handler om at mikse eksisterende
(kunst)værker sammen på nye måder, hvilket er blevet mere tilgængeligt i den
digitale verden hvor internettet rummer enorme mængder data (musik, video,
billeder, m.m). Det er muligt at downloade filer fra cyberspace, remixe det og
derefter distribuere og dele det med offentligheden via sociale medier som Facebook,
personlige blogs og youtube (Valtysson, 2010). Disse handlinger, er ofte i
strid med de copyright regler, der kan være på de værker man bearbejder, men
med oprettelsen af Creative Commons, som flere oprethavere vælger at benytte,
kan de i stedet for ”All Rights reserved”
vælge ”Some Rights Reserves”, som kan
gøre remix handlinger eller videreudvikling legalt (ibid.).
Netop disse mulige
handlinger giver brugerne nye måder at agere på og forsyner dem med nye
kompetencer. De aktiviteter og handlinger der prosumes, stiller nye krav til
kulturinstitutionerne der i blandt folkebiblioteket, både i det digitale og
fysiske rum, der står med en ny type brugere foran sig.
Som beskrevet, i
afsnittet Samfundstendenser og biblioteket, har samfundet ændret sig men den
teknologiske udvikling har også været med til at skabe nye brugere,
forandringsagenter (Jochumsen og Hvenegaard, 2006a), der med nye kompetencer
stiller nye krav til folkebiblioteket. Det senmorderne samfund og har også
gjort, at brugerne har ændret deres syn på sig selv, og ser bibliotekarer som
ligeværdige og ikke som en autoritet som tidligere, og de er vænnet til i så
mange sammenhænge, selv at være medskabere og det præger deres holdninger og
forventninger til folkebiblioteket (ibid.).
Lead user begrebet
(Peter)
I processen har vi gjort brug af metoden og begrebet lead
users. Lead user begrebet er udviklet af professor Eric von Hippel (1986) og
tager udgangspunkt i den antagelse, at de fleste produkter bliver skabt og
videreudviklet af slutbrugere – da det er igennem sådanne såkaldte slutbrugere,
man danner vejen til innovation. Lead users kan defineres som en gruppe brugere
der med stor motivation er beskæftiget inden for et bestemt felt og selv af
brugere af et bestemt produkt.
Vi har valgt at inddrage lead user begrebet og dens
metode, da det er sådan vores samarbejdsproces med 5tone har foregået. 5tone er
en mindre gruppe unge i Halsnæs, som var udviklere og medudvikler på vores
workshopdag på biblioteket i Frederiksværk.(Se afsnit om 5tone)
Vi inddrog også lead
usere (5tone), da det gjorde det muligt, at nogle udvalgte brugere ville føle
et ejerskab til workshopdagen. 5tone bidrog med ideer og forslag til indholdet
på workshopdagen samt videreudvikling af deres egne idéer. 5tone er som nævnt
en mindre gruppe og levede derfor op til lead user begrebet, der handler om, at det er forholdsvis få udvalgte
brugere der udvikler eller medudvikler ideer til et projekt – i dette tilfælde
unge og biblioteket i Frederiksværk. Ulempen i arbejdsprocessen med at bruge lead
users er, at man kunne risikere at det kun bliver lead users idéer der kommer i
spil, hvilket kan resultere i et ensidigt udfald. (Reach out, 2008:14).
Brug af praktiske erfaringer fra rapporter om ungearbejde
(Buster)
Udover
den mere overordnede brug af teorier samt perspektiver på tendenserne i
biblioteksudviklingen, har vi ligeledes gjort brug af forskellige rapporter,
hvis praksistilgange handler om brugerdreven innovation, ungeprojekter og/eller
udarbejdelse af workshop. Her har vi kunne hente inspiration og opbygge eget
projekt på basis af andres praksis erfaring. De rapporter vi har benyttet er; Ungekultur i nye rammer (2010)
Projektmodning omkring kunst og kultur for, med og af unge, udgivet af
børnekulturens netværk. Slip brugerne løs
på biblioteket (2009) Kogebog til brugerinddragelse, udgivet af
hovedbiblioteket i Aarhus. Reach
out (2008) Inspiration til brugerinddragelse og innovation i
kulturens verden, Udgivet af
Kulturministeriet. Samt Rapport om Unge og biblioteker (2006), udgivet af Roskilde Bibliotek og
Danmarks Biblioteksforening.
Vi har gennemgået rapporterne i researchfasen,
med henblik på at lade os inspirere og bruge de tilgange vi fandt
hensigtsmæssige og passede til problematikken i forhold til unge på Halsnæs Bibliotekerne.
Konkret brug af
rapporterne
(Buster)
Ungekultur i
nye rammer
Børnekulturens
Netværk (BKN) der står bag rapporten anbefaler netværksarbejde, som en metode
til at fremme udviklingen af kunst og kultur for, med og af unge. De skriver i
rapporten; ” BKN vil skabe et netværk bestående af unge ambassadører,
praktikere og ungdomsforskere og gennemføre tværgående møder og konferencer”
(Ungekultur i nye rammer: 11)
Det blev dermed
et bevidst valg fra vores side at bruge og kommunikere i uformelle netværk der
i forvejen var etableret gennem 5tone. Herigennem har samtalerne/ interviews
været på lige fod og vi har stået som medaktører og ikke ledere.
I Ungekultur i nye rammer defineres
nutidens unge blandt andet som Generation Netværk. For dem er
netværkstankegangen et livsvilkår, og de tager det som en selvfølge hele tiden
at vedligeholde deres netværk. (Ungekultur
i nye rammer: 16) Denne selvfølgelighed i forhold til brug af 5tones
netværk både digitalt og offline, har været med til at forme vores projektarbejde.
I Ungekultur
i nye rammer (2010:8,9 ), opsættes ligeledes forskellige teser i forhold
til arbejdet med kunst og kultur for, med og af unge. Disse
er udarbejdet igennem opsøgende og udforskende arbejde i forbindelse med
forskellige ungekulturprojekter (Ibid: 7). De 10 teser har især været brugbare
i forhold til vores arbejde med ungegruppen 5tone og vores produkt. Vi
fornemmelede hurtigt, en gruppe unge der kunne og ville selv. De havde deres
egen planlægningsstruktur, vi afgjorde ikke at blande os i, men lod dem arbejde
på deres egne præmisser og tempo. De satte først deres gear op på selve
workshopdagen, hvor vi nok ville have fortrukket at det var sat op dagen før.
Vi vil her liste de 10 teser og reflektere over om de kan verificeres i forhold
til vores praksiserfaring med ungekultur workshoppen.
De 10 teser er:
Tese 1: Unge vil have
ungdomskulturhuse. Dette svare meget godt overens med selve grunden til at
5tone blev oprettet. Det var netop det lokale kultur og spillested Gjethuset
der ønskede at skabe et levende kulturliv med og af unge (se afsnittet
5tone)
Tese 2: Unge vil have indflydelse
og flade strukturer. Vi kunne hurtigt mærke i arbejdet med 5tone at de
gerne ville tage teten og havde en masse ideer til hvad en workshop skulle
indeholde. Man kan sige at rammen (biblioteket) formen (workshop) var sat af
IVA studerende og biblioteket. 5tone stod for at fylde dagen ud med
kulturtilbud.
Tese 3: Unge vil kun
repræsentere sig selv. De unge i 5tone var meget åbne og havde et stort
netværk til andre unge, men de virkede ikke ungdomscentreret. Det var dog klart
at det var 5tone der repræsenteret deres kultur i rammen biblioteket.
Tese 4: Unge vil
have hurtige og fleksible procedurer. I forhold til workshoppen er det klart at, med de
frie hænder som 5tone fik, gik procedurerne gnidningsløs. Man kunne forestille
sig at det havde været dræbende for samarbejdet for 5tone, hvis der havde været
mange bureaukratiske barrierer i forhold til biblioteket.
Tese 5: Unge vil
have selvorganiserede aktiviteter. Denne tese lever fuldt op til aktiviteten workshop
dagen på Halsnæs bibliotek, de unge stod for alt på dagen vi IVA studerende var
blot observerende.
Tese 6: Unge vil
have netværk og sociale fællesskaber. Man kan konkret betegne 5tone som et socialt
fællesskab skabt på grundlag af de unges netværk i Frederiksværk. Byens
størrelse taget i betragtning virker det som blandt de unge så kender alle
hinanden.
Tese 7: Unge vil
have kunst og kultur og ikke integrationsprojekter. Der har ikke været på tale i
vores projekt at det skulle have et integrationsmæssigt aspekt. Dog kan det
nævnes at to af brugerne på workshoppen, var af anden etnisk oprindelse end
dansk.
Tese 8: Unge vil
have ung-til-ung-metoden. Igen et grundlæggende princip i vores udarbejdelse af workshoppen. Både
i forhold brugerdreven innovation og lead user begrebet, hvor det netop i denne
unge workshop er alfa omega at det er unge til unge formidling.
Tese 9: Unge vil
være interaktive. 5tone havde i forvejen en Facebook side og som digitale indfødte, faldt
det dem relevant og naturligt at kommunikere gennem Facebook. Derudover
oprettede de workshoppen som begivenhed, ligeledes på Facebook.
Tese 10: Unge vil
have kunst og kultur i hele Danmark. 5tone er opstået netop, da de unge mente der
manglede kulturtilbud for unge i Frederiksværk. (Ibid: 8,9)
De 10 teser har alle udgangspunktet, i forhold til kulturtilbuddene at de
er skabt, for, med og af unge, hvilket også er undertitlen på rapporten. Vi har
kunnet bruge teserne både som rettesnor til vores beslutning om at give bolden
og ansvaret for udformningen af workshoppen til 5tone, samt til
efterrationalisering. De unge levede fuldt op til vores forventninger og
forhåbninger, samt kan det konstateres at de 10 teser, overordnet kan verificeres
i forhold til vores praksiserfaring med ungegruppen 5tone. De 10 teser
forholder sig til kulturtilbud skabt, for, med og af unge.
Reach out
Reach
out er et inspirationskatalog (Reach out :6) der fremstiller forskellige kultur projekter hvor der
er arbejdet med brugerinddragelse eller brugerdrevet innovation. Reach out er udgivet af
kulturministeriet og skildre succesrige eksempler, hvor det er lykkes at inddrage
brugerdreven innovation i etablerede kulturinstitutioner. I rapporten arbejdes
der ud fra en matrix med 4 metodesæt til indplacering af tilgangen til
brugerdrevet innovation.
I X aksen
ses der på om det er få eller mange brugere. Y aksen ses hvor aktiv/ passive
brugerne er i forhold til inddragelsen.
I forhold til vores projekt, hvor der ønskes
flere unge brugere på biblioteket samt en ungegruppe til samarbejde med
biblioteket, stod det hurtigt klart i brainstormprocessen at vi søgte den
aktive inddragelse, (øverst på Y aksen), da netop dette var i fokus i
projektbeskrivelsen fra Halsnæs Bibliotekerne.
Vi havde en ide om at
foretage en kvalitativ undersøgelse ved interviews af gymnasieeleverne på
Frederiksværk Gymnasium. Altså både øverst og nederst til venstre i matrixen.
Denne tilgang blev dog revideret efter vi havde afholdt et møde med unge konsulent Annemette Krabbe. Ud fra hendes praksiserfaringer
mente hun ikke det ville være givende at afholde formelle interviews med de
unge. Hendes erfaring var at understøtte proaktive unge der selv kom med ideer.
Her var 5tone netop sådan en gruppe. Efter samtale med 5tone stod det klart at
her var en gruppe unge der ville og kunne arrangere unge events. Derfor valgte
vi at benytte lead user metoden jvt matrixen.
Ved at se på brugen af de forskellige metoder til bruger inddragelse i Reach out, står det klart at lead user
tilgangen er den mest brugte, derfor synes det hensigtsmæssigt at benytte denne
i forhold til vores projekt, samt var metoden, i forhold til at løse vores
opgave, oplagt idet man tidligt i processen fik inddraget en ungegruppe, der
var klar på at samarbejde, hvilket var et ønske fra bibliotekets side.
(ibid.: 25)
Slip brugerne løs
på biblioteket
Slip brugerne løs
på biblioteket er en praksisorienteret
”kogebog til bruger inddragelse” som undertitlen hedder. Her kan man nøje punkt
for punkt få opskriften på forskellige metoder til brugerinddragelse på
biblioteket. Der dikteres konkret hvilke ting der skal bruges til at afholde
eksempelvis en workshop. Der skal være musik, lys, blomster og (Papir-) duge (Slip brugerne løs: 34). Udover disse
udførlige, efter vores opfattelse, lidt normative tilgange til hvorledes man
planlægger workshop, står rapporten, som et fornuftigt inspirationskatalog. Vi
havde dog en klar lead user tilgang med ungegruppen 5tone, hvorved vi ikke stod
som ene arrangør af workshoppen. Konkret kan man sige at vi hentede inspiration
fra Slip brugerne løs til indsamling
af data på workshoppen. I vores tilfælde ideer til kommende arrangementer som
blev skrevet på en hvid tavle, vi benævnte ”fælleshjernen”. I rapporten er der
konkret foreslået flipovers og whiteboards, hvor vi dog brugte en hvid finerplade.
Alt i alt god inspiration der dog ikke direkte kunne kopieres, grundet vores
brugergruppe af unge mennesker, der i vores optik ville være gladere for tortilla
chips og cola end blomster og duge. Ved brug af lead user metoden afgav vi
ligeledes hovedarrangørrollen.
Rapport om Unge og biblioteker.
Denne rapport har to fokuspunkter. At sætte unges
hverdag og relation til bibliotekerne ind i et sociologisk perspektiv, samt at
referere fra en workshopdag for unge på Roskilde Bibliotek. En meget udførlig
rapport, der tegner det billede at bibliotekerne er trængte i de unges liv, så
derfor har de udarbejdede en omfattende workshopdag med en gymnasieklasse for
at få nye ideer. Her bliver de unge udsat for rollespil og modelbyggeri med
Legoklodser, alt sammen med fokus på hvordan de unges fordomme er om
biblioteket og beskrivelse af deres drømme bibliotek. En ”tænk ud af boksen”,
øvelse kunne man betegne workshoppen i rapporten. Vi var i vores fokus mere
konkret orienteret, eksempelvis er en ombygning af Halsnæs biblioteket ikke
realistisk i forhold til problemstillingen eller praktisk muligt.
Afslutningsvis kan det siges, at det først og
fremmest har været Reach out og Ungekultur i nye rammer rapporterne, vi
har kunnet anvende både til metodevalg og analyse i forhold til de 10 teser.
Slip brugerne løs og Unge og biblioteker har været fine praksis eksempler der
måske ikke var lige konverterbarer til vores projekt, men stadig god
inspiration til hvorledes man kan inddrage brugerne i forhold til workshops og
biblioteksudvikling.
Interviews
(Mathias)
Arbejdet med
interviews muliggjorde en åben dialog, modsat et spørgeskema hvor de unge
risikerede at blive guidet i en bestemt retning i forhold til at komme med
ideer til unge og biblioteket. Samt var den åbne interviewform god i forhold
til at skabe netværk og få etableret tillid partnerne imellem. Ved den åbner
interviewform undgik vi også at det virkede for formelt, som meget
strukturerede kvalitative interviews eller kvantitative spørgerskemaer kan
opfattes.
Det resulterede i,
at vi fik nuancerede svar og at de unge kom på banen med deres egne ord(Harboe,
2005:32-33,38-39).
Interviews til baggrund for projektet
(Mathias)
Vi har haft strukturerede og ustrukturerede
interviews med forskellige mennesker til brug for projektet.
Af afgørende interviews var henholdsvis
interviewet med Ungekonsulent Annemette Krabbe fra Gentofte kommune og
interview med repræsentanter fra 5tone.
Beskrivelse af interviews findes i
afsnittene interview med Annemette Krabbe
og interview med 5tone.
Interview med Annemette Krabbe
(Mathias)
Vi lavede også et
interview med Annemette Krabbe ungekulturkonsulent i Gentofte Kommune.
Interviewet fandt sted den 6. september 2011 om eftermiddagen på Gentofte
hovedbibliotek i Hellerup. Interviewet foregik efter næsten samme metodiske
tilgang som med 5tone. En væsentlig forskel var dog at både vi som gruppe og
Annemette havde en klar dagsorden for interviewet. Hendes var at præsentere,
hvad de gjorde i Gentofte i forhold til unge og biblioteker og unge og
kulturlivet. Eksempler på det hun nævnte var deres projekt Unge på biblioteket og Streetfestival (Langelund, 2010).
Vores dagsorden var
at få ideer til hvordan vi kan komme i kontakt med unge og om hvilke
interviewteknikker i forhold til unge der kunne være brugbare.
Anne Mette, lagde
meget vægt på vigtigheden af netværksarbejde og den uformelle omgangsform man
benyttede sig af i kommunikationen sammen med de unge. Sørger for at de unge
føler medejerskab over for projektet, da dette er medvirkende til en større
lyst og ansvar.
Hendes erfaring var
at det ikke fungerer i en interviewsituation med unge at anvende diktafoner og
spørgeguides.
Det var til dels
hendes deling af erfaringer med interviews af unge vi tog med i vores videre
projektarbejde og blev afgørende for hvordan vi foretog interviews med unge fra
5tone og på workshopdagen. Men også hendes erfaringer med brug af lead users,
var inspirerende og hun fortalte om projekter styret af unge der yderligere gav
os brugbar viden og redskaber, vi kunne overfører til vores projekt.
Interview med 5tone
(Mathias)
Vi havde et interview som gruppe(Peter,
Buster, Mathias) med repræsentanter fra 5tone. Interviewet fandt sted den
19.september om eftermiddagen i Gjethuset i Frederiksværk.
Målet med interviewet var at skabe kontakt
til unge i kommunen og få en fornemmelse for unges aktivitet, som muligvis
kunne forenes med vores projekt på biblioteket. Vi havde deltaget i en stor
koncert i Gjethuset arrangeret af 5tone, så vi vidste på forhånd, at vi havde
med en gruppe af gøre med en professionalisme og drivkraft.
Interviewet var delvist strukturerede, på
den måde at vi først spurgte indtil, hvem var 5tone og hvad var baggrunden for
5tones og hvad var deres mål med 5tone.
Den mere ustrukturerede del af interviewet
handlede om vores tanker om en workshop på biblioteket for og med de unge. Vi
fornemmede her en åbenhed fra 5tone til at åbne døre for os og samarbejde med
os om workshopdagen. Det var deres samarbejdsvillighed i forhold til os, vi tog
med videre i vores arbejde med workshop og pr for den.
Vi undlod i interviewet at bruge diktafoner
og detaljeret spørgeguides, da vi ligeledes i vores mail med 5tone havde lagt
op til en snak med dem og ikke et interview. (Se Bilag C, mail)Der eksisterer
kun vores egne stikord fra mødet. Ulempen er at det bagefter kan være svært at
huske hvad der præcist blev sagt på mødet. Vores interview med 5tone lænede sig
i praksis mere op af det Thomas Harboe kalder det fleksible interview med en
ustruktureret tilgang modsat det, som Steinar Kvale kalder det
semistrukturerede interview (Harboe, 2005:42;Kvale, 2009:45-46).
Interviewet blev foregik i Gjethuset i en
god atmosfære, hvor 5tone følte sig godt hjemme. Vi kunne under interviewet
alle sidde ned over for hinanden opdelt i grupper (5tone og IVA) hvilket skabte
en tryg og tillidsfuld stemning. (Harboe, 2005:48-49).
Workshop som metode
(Mathias)
Vi valgte at afholde en workshop for, med
og af unge, som skulle fungere som vores afsluttende produkt. Workshoppen gav
mulighed for at nogle udvalgte lokale unge (lead users) (5tone) fra Halsnæs
kommune kunne fremvise deres værker og kunnen på biblioteket og på den måde
være med til at inspirerer andre unge til selv at komme med idéer til
arrangementer på biblioteket. Vi forsøgte også at bryde med den normale
institutionsprægede indretning, ved at opstille paller som borde samt gav vi
5tone mulighed for bl.a. at arbejde med elektronisk musik og lyd, så man
igennem det kunne vise en anden side af biblioteket og forsøge at rykke en
smule med det traditionelle billede af det ”stille biblioteks rum”.
Ligeledes var det vigtigt, at få indsamlet
idéer fra deltagerne på workshoppen. Dermed havde vi opstillet en plade vi
kaldte for ”fælleshjernen”, hvorpå man med graffiti tuscher frit kunne skrive
sine tanker, idéer og forslag til begivenheder på biblioteket i fremtiden. Vi
valgte denne form, frem for at en interviewer skulle udspørge ud fra
interviewguide eller at de skulle forholde sig til fastlagte svarmuligheder i
et spørgeskema. (Harboe, 2005:33,42).
Workshoppen gav mulighed for en nuanceret
fremstilling af den enkelte ide og mulighed for at skabe ideer gennem aktiv handling.(Slip brugerne løs, 2009:33).
En workshop var en god måde at ”kickstarte”
et projekt på som gerne på sigt skulle munde ud i flere arrangementer og mere
brug af biblioteket for unge, i stedet for at have lavet et produkt af skriftlig
karakter.(Se Bilag A, Drejebog).
Analyse af processen - projektforløbet og workshopdagen
Analyse af workshopdagen
(Fælles)
Vi havde planlagt
at begynde workshopdagen kl. ca.16 med fælles velkomst, hvor vi fra IVA, 5tone
og Biblioteket ville præsentere os selv og dagens program. Som tiden gik og
klokken nærmede sig halv fem og der ikke var kommet så mange fravalgte vi den
fælles velkomst ud fra argumentet om, at vi kunne hilse på hver enkelt. Hvilket
var en god måde at igangsætte workshoppen på. (Slip brugerne løs, 2009:33).
På det tidspunkt
var der kommet et par venner af 5tone, brødrene Malik 8 år og Ahmet 11 år og en
journalist samt en fotograf fra lokalavisen Halsnæs posten – Frederiksværk
ugeblad, også kendt under navnet ”Gulvmåtten”. Det skal nævnes, at Malik og
Ahmet egentligt aldersmæssigt var uden for den oprindelige målgruppe (mellem 15
og 20 år). Men workshoppen blev afholdt som et åbent arrangement på biblioteket
og vi havde på forhånd været klar over at ”anderledes” aktivitet i
biblioteksrummet kunne tiltrække forskellige nysgerrige brugere uden for denne
specifikke målgruppe. Den specifikke målgruppe med unge mellem 15 – og 20 år,
var også mere et udgangspunkt fra bibliotekets side og en intern aldersramme,
mens vi kun officielt har omtalt projektet, som et arrangement for unge (!) i
bred forstand. Det var dog vigtigt, at 5tone var unge i alderen, tæt på
udgangspunktet.
Der skete en
glidende overgang mellem fremvisning af værker, masterclass undervisning og de
unges oplæg til nye arrangementer på ”fælleshjernen”. Dette fungerede, trods
ændring i planen godt, da de unge i mellem, var begyndt at interagere og opstarte
workshoparbejdet, og vi havde på forhånd også aftalt at det var 5tone, som
styrede dagen. Dette var bundet i erfaringer fra rapporterne Ungekultur
i nye rammer (2010) og Reach out, som
tidligere præsenteret.
Et eksempel på den
glidende overgang var Malik, der straks gik i gang med at indspille beatbox og
efterfølgende blev filmet og ind imellem kom med nye ideer til events på
biblioteket. Her fungerede 5tone godt som lead users, i form af deres kendskab
til deres aktiviteter (værksteder)og Emil (musik) kunne nemt få Maliks beatbox,
til at fremstå som et mere færdigt nummer i takt med, at han mixede lyd og
bakkede beatboxen op med programmerede trommer og Rune (Video) fik ham til at
opgradere sin hiphop attitude foran det rullende kamera. Malik var
efterfølgende også interesseret i en hiphop workshop på biblioteket – en idé,
som vi vil vurdere, blev forstærket i form af hans gode oplevelse.
Samarbejdet mellem
dem og Malik fungerede godt. Vi havde ikke tænkt på et samarbejde mellem Rune
og Emil fra start af. Dette samarbejde kan ses som et led i prosuming, hvor der
hurtigt bliver optaget musikvideo til et netop indspillet beatbox nummer og
efterfølgende bliver den distribueret rundt på Facebook til venner og bekendte.
En handling de greb til naturligt. Denne naturlighed overfor de digitale
muligheder, er et klart tegn på at det er vigtigt, at når bibliotekerne
afholder unge arrangementer, tænker i retningen af mulige handlinger for
prosumers (Stalder, 2010). Det ville måske være en ide ved en fremtidig
workshop at give muligheden for, at de unge kunne komme ned på biblioteket og
lave deres egen musikvideo.
Det virkede godt med en glidende overgang
mellem aktiviteterne, da dem der kom i løbet af dagen selv kunne vælge, hvad og
hvor meget de ville deltage i aktiviteterne, hvilket også gav en mere fri
stemning og de unge kunne mænge sig socialt med hinanden uden fastlagt skema
fra vores side af. En ulempe i praksis ved den glidende overgang var, at vi
skulle være sikre på, at dem der kiggede forbi i løbet af dagen fik afgivet
deres ideer til enten os eller på ”fælleshjernen”, så biblioteket kunne få
ideer til flere arrangementer i fremtiden. Men dette blev klaret ved, at vi med
direkte kontakt og samtale med de unge, fik dem til at sætte nogle ord på deres
idéer. 5tone, var i denne proces også gode til, at omtale ”fælleshjernen” til
deres deltagende venner. Vi valgte at slutte workshopdagen omkring 18.30 og
ikke først klokken 19.00 som planlagt grundet antallet af mennesker og at de
aktiviteter der havde foregået var ved at nå deres afslutning. Nikolaj og
Johanne (bibliotekarer) rundede af og takkede for et godt samarbejde og der
blev ligeledes udvekslet et par idéer imellem de unge og bibliotekarerne om
videre samarbejde.
Det var interessant
og se at folkene fra 5tone holdt gejsten selvom der ikke kom særlig mange
deltagere. Det er en gejst, som den der skal bære hvis 5tone, som lead usere
skal kunne være med i det lange stræk. Da workshopdagen forhåbentlig kun er
starten på flere arrangementer af den art på biblioteket i Frederiksværk.
Analyse af idéer
(Fælles)
Der kom som det
fremgår af billederne af ”fælleshjernen” flere ideer til nye arrangementer på
biblioteket for, med og af unge. Her er de opstillet i punktform:
- Samarbejde mellem Gjetloose(Gymnasium og
musikforening), 5tone, Biblioteket
- Musik workshop
- Kunstnerworkshop, Kunstnere der viser teknikker og
viser frem
- Uddannelsesinspiration
- Hip Hop
Der kom idéer lige
fra hip hop til uddannelsesinspiration. Men vi iagttog, at de fleste idéer
stemte overens med eller var i forlængelse af de værksteder der blev
præsenteret. Det viser at det kan være svært at få folk til at tænke ud af
boxen, hvilket Roskilde Bibliotekerne ifølge rapporten Unge og biblioteker fra også kender til, da de efter en hel dags
workshop også har haft svært ved at få unge til at komme med nye ideer til
biblioteket (Unge og biblioteker, 2006:12,39).
Men vi kan på trods
af det konkludere, at der kom idéer der både var initiativrige og
realiserbare.
Vi vil dermed
anbefale, at biblioteket i samarbejde med de unge arbejder videre med de
fremkomne idéer.
Hvorfor kom der ikke flere til Workshopdagen?
(Fælles)
Vi havde forberedt
og forventningsafstemt med bibliotekarerne på stedet omkring antal af
workshopdeltagende unge, og ud fra det i samarbejde med 5tone opbygget volumen
af de forskellige værksteder.
Antallet af
deltagende unge, blev lavere end forventet. Det vil derfor være naturligt for
os at se på om vi kunne have handlet anderledes, så der kom flere til dette
arrangement.
Vi havde i forhold
til lokalaviserne ”Gulvmåtten” og Halsnæsavis sendt en presseorientering fra
Halsnæs Bibliotek.(Se Bilag D, presseorientering). .Pressemeddelelse bragt i lokal avisen.
Vi lavede også et
opslag på Halsnæs Bibliotekernes hjemmeside for workshopdagen. Vi lavede i
samarbejde med biblioteket og lead userne 5tone en flyer. Denne flyer blev trykt i 400 eksemplarer og 50 plakater og
uddelt af 5tone rundt i Frederiksværk, på den måde fik 5tone tildelt ejerskab
over PR. fasen.
Man kan stille
spørgsmålstegn ved om det gjorde en forskel ved fremmødet, hvis vi selv havde
uddelt flyers og plakater. Men ud fra anbefalinger i de tidligere omtalte
rapporter, med vægt på ung til ung formidling, flad struktur og ejerskabsfornemmelse
(de 10 teser), vurderede vi, at det dermed ville forekomme bedst hvis 5tones
fik styringen (ejerskabet), da de repræsentere den målgruppe projektet
henvendte sig til og havde lokalkendskab til unge i byen og dermed, vurderede
vi at de havde lettere ved at få deltagere til workshoppen. Vi havde udover
ovennævnte PR. tiltag en event på Facebook som 5tone også reklamerede for på
deres profil.
Hvad angår selve
PR. tiltag for workshopdagen kan det være svært at se hvad vi kunne have gjort
anderledes end det vi gjorde.
Vi vil antage at, for at få et tilfredsstillende antal deltagere på
workshop for unge på biblioteket, er det nødvendigt at gentage og lave workshop
som et fast arrangement evt. en gang om måneden. Dette var 5tones ligeledes
vurdering af hvorfor der ikke kom flere. Folk skal vide at det er der.
Biblioteket var positiv interesseret i denne form, men intet konkret blev
aftalt.
Konklusion af workshop
(Fælles)
Workshoppen levede
i det store hele op til vores forventninger af to grunde.
I Halsnæs Bibliotekernes
projektforslag ønskede de et arrangement for, med og af de unge. Samt et
ønskede de kontakt til en aktiv brugergruppe, der kunne være med arrangør til
arrangementer m.m. på biblioteket.
5tones lyst til
fremtidig samarbejde med biblioteket og det at vi fik planlagt og gennemført en
workshop er udtryk for, at vi levede op til Halsnæs Bibliotekernes og egne
forventninger.
Den anden grund var
at arrangementet, viste andre unge i Frederiksværk, at det er muligt for unge
og lave arrangementer på biblioteket. Vores intention var også der skulle ske
formidling af ideer til fremtidige arrangementer, hvilket lykkedes gennem
”fælleshjernen”. 5tone, som lead users,
gjorde et godt stykke arbejde, da de meget professionelt gik til værks og uden
dem havde denne workshop med lead users ikke været en realitet, så de har
spillet en afgørende rolle i den måde vi valgte at udføre projektet.
Refleksion
Følgende er overvejelser og refleksioner
over projektforløbet.
Vi vil her forholde os til hvorledes vi
mener at vores produkt, Workshoppen blev modtaget på Frederiksværk bibliotek.
Vi har under hele forløbet på Frederiksværk bibliotek mødt en venlig og interesseret stemning i forhold til vores arbejde. Allerede til afslutningen af workshoppen var der mundtlig ros og tilfredshed fra kontaktbibliotekar Nikolajs side og efterfølgende har vi modtaget en skriftlig tilbagemelding.(Bilag B, Tilbagemelding fra projektsted) Her skriver han blandt andet:
Vi har under hele forløbet på Frederiksværk bibliotek mødt en venlig og interesseret stemning i forhold til vores arbejde. Allerede til afslutningen af workshoppen var der mundtlig ros og tilfredshed fra kontaktbibliotekar Nikolajs side og efterfølgende har vi modtaget en skriftlig tilbagemelding.(Bilag B, Tilbagemelding fra projektsted) Her skriver han blandt andet:
“Vi har oplevet dem
som seriøst engagerede, grundige og pligtopfyldende i deres tilgang til
projektet. De har varetaget projektet ansvarligt og taget selvstændige
beslutninger ift. samarbejdet med de unge, og de har selv prioriteret hvor
kræfterne skulle lægges i projektet.”
ligeledes
ligeledes
“Vi vil gerne rose
dem for deres valg af arrangementform og dermed også deres risikovillighed ved
at prøve noget nyt i bibliotekets rammer. Vi er tilfredse med deres indsats og
var meget glade for samarbejdet.”
På dette kan man vurdere at der har været
stor tilfredshed og de har taget os seriøse som samarbejdspartnere. Det er værd
at bemærke, at de ser positivt på vores risikovillighed. Her ligger i deres
feedback, at et kendskab til ungeområdet er et vanskeligt felt der kræver at
man tør tænke i nye retninger og forsøge uprøvede veje, i forbindelse med at
etablere forbindelser mellem biblioteket og unge. Biblioteket synes dog efter
vores workshop, at stå bedre rustet til at forsætte unge arbejdet:
“Vi har dog nu et
bedre udgangspunkt i arbejdet med unge, da 5tone er meget villige til at
fortsætte et samarbejde.”
Vi var dog samstemmende i vores skuffelse
over deltager antallet.
“Arrangementet manglede dog deltagere og her
er både biblioteket, 5tone og de IVA studerende ikke helt tilfredse.”
Halnæs Bibliotekerne konkludere i deres tilbagemelding på workshoppen og ser fremad mod mere samarbejde
Halnæs Bibliotekerne konkludere i deres tilbagemelding på workshoppen og ser fremad mod mere samarbejde
”der (er) skabt et
godt resultat i projektet, da de 5tone har fremhævet deres lyst til at bruge
biblioteket til kultur arrangementer i samarbejde med os. Vi glæder os til et
fremtidigt samarbejde.”
Evaluering af samarbejde med Halsnæs Biblioteket
(Buster)
Vi har primært samarbejdet med vores
kontaktperson Nikolaj og sekundært Johanne. Vi har haft ca. 1 møde om måneden i
perioden fra starten af august til slutningen af november 2011. Alle møder har
været afviklet på biblioteket i Frederiksværk. Deltagerne på møderne har fra
biblioteket primært været Nikolaj og sekundært Johanne. Vi har udover møderne
haft jævnlige mails frem og tilbage med Nikolaj og Johanne om diverse praktiske
spørgsmål i forbindelse med projektet og især workshoppen.
Hvad angår evaluering af samarbejdet med
Halsnæs Biblioteker har vi kun positive oplevelser. Vi har fra start følt os
velkomne og ønsket på projektstedet. Dette har vi blandt andet oplevet gennem
den interesse og imødekommenhed der har været fra bibliotekarerne for vores
projekt. Bibliotekarerne har været nemme at komme i kontakt med og få plads i
deres arbejdstid til møder med os. Møderne har primært været afviklet, når vi
som studerende fandt behov for at mødes.
Nikolaj har ligeledes været god til at
bakke op om vores ideer og forslag til projektet. Vi har med andre ord haft en
stærk tilknytning til projektstedet gennem hele perioden og haft en positiv
oplevelse af Halsnæs Bibliotekerne som projektsted.
Om projektet: Hvad har vi lavet og hvorfor.
Vores formål og sigte:
(fælles)
Vi har lavet en workshop i samarbejde med
Halsnæs Bibliotek og 5tone. Vores eget formål og sigte med projektet har været
at arbejde med brugeradfærd og brugerinddragelse, da det er emner vi alle tre
finder er spændende at arbejde med. Vores andet mål med projektet var at
arbejde med en konkret praktisk biblioteksfaglig problemstilling, hvilket vi
fik mulighed for med dette projekt i Halsnæs.
Halsnæs Bibliotekernes formål og sigte:
Vi har samarbejdet med Halsnæs Bibliotekerne.
Nedenfor ses det oprindelige projektforslag (Halsnæs Bibliotekerne, 2011):
Formål
Vi ønsker at få flere unge til at bruge biblioteket både i forhold til materialerne, biblioteksrummet og aktiviteter.
Vi ønsker at få flere unge til at bruge biblioteket både i forhold til materialerne, biblioteksrummet og aktiviteter.
Beskrivelse
Vi ønsker at få kendskab til de 15-20 åriges ønsker og behov og sætte dem i relation til bibliotekets reelle muligheder. Vi ønsker at skabe rum og aktiviteter til relevante tilbud til målgruppen, gerne gennem en undersøgelse af de unges behov og tanker om bibliotekerne i kommunen.
Vi ønsker at få kendskab til de 15-20 åriges ønsker og behov og sætte dem i relation til bibliotekets reelle muligheder. Vi ønsker at skabe rum og aktiviteter til relevante tilbud til målgruppen, gerne gennem en undersøgelse af de unges behov og tanker om bibliotekerne i kommunen.
Arbejdsmetode
Vi kunne tænke os dialog/interviews med unge fra kommunen; opsøgende arbejde og kontakt til unge fx. også gennem andre institutioner samt gennem kontakten at få skabt en frivillig gruppe eller et forum med unge, som kan se sig selv og deres interesser i bibliotekssammenhæng.
Vi kunne tænke os dialog/interviews med unge fra kommunen; opsøgende arbejde og kontakt til unge fx. også gennem andre institutioner samt gennem kontakten at få skabt en frivillig gruppe eller et forum med unge, som kan se sig selv og deres interesser i bibliotekssammenhæng.
Slutprodukt
Gerne et forum hvor vi kan have kontakt med unge eller en frivillig brugergruppe. - Et arrangement eller aktivitet for unge, som kan aflede/starte et samarbejde omkring arrangementer eller aktiviteter (alt efter hvad målgruppen efterspørger og hvad biblioteket kan rumme).
Gerne et forum hvor vi kan have kontakt med unge eller en frivillig brugergruppe. - Et arrangement eller aktivitet for unge, som kan aflede/starte et samarbejde omkring arrangementer eller aktiviteter (alt efter hvad målgruppen efterspørger og hvad biblioteket kan rumme).
Forventet effekt
Flere unge i huset, samt større internt kendskab til unges behov og ønsker, så denne gruppe også serviceres på biblioteket. At biblioteket har fokus på de unge brugere, og at de unge brugere har et blik for bibliotekets muligheder.
Flere unge i huset, samt større internt kendskab til unges behov og ønsker, så denne gruppe også serviceres på biblioteket. At biblioteket har fokus på de unge brugere, og at de unge brugere har et blik for bibliotekets muligheder.
Forventet tidsforbrug
4-6 møder på biblioteket. Tid til opsøgende arbejde og deltagelse i 'Slutprodukt'. Bruge tid på at lære biblioteket at kende og de reelle muligheder og rammer, som er her i kommunen.
4-6 møder på biblioteket. Tid til opsøgende arbejde og deltagelse i 'Slutprodukt'. Bruge tid på at lære biblioteket at kende og de reelle muligheder og rammer, som er her i kommunen.
Krav om den studerendes tilstedeværelse
Møder, dialog/interviews med unge og fremlæggelse. Mødested er Frederiksværk. Skrive- og planlægningsarbejde kan ske hjemmefra.
Møder, dialog/interviews med unge og fremlæggelse. Mødested er Frederiksværk. Skrive- og planlægningsarbejde kan ske hjemmefra.
Profil for studerende
Interesse for ungdomskulturen i dag. Villig til at sætte sig selv i spil med de unge. Glæde og lyst til mundtlig formidling.
Interesse for ungdomskulturen i dag. Villig til at sætte sig selv i spil med de unge. Glæde og lyst til mundtlig formidling.
Vi har som
projektgruppe indfriet kravet til det forventede slutprodukt. Vi har indfriet
kravet ved at lave et arrangement i form af den omtalte workshop. Vi har
indfriet kravet ved at 5tone gerne vil lave lignende workshops med jævne
mellemrum på biblioteket. Vi har lavet en aktivitet, der måske bliver starten
på øget samarbejde mellem unge og biblioteket i Halsnæs og på den måde har vi
indfriet forventningerne til slutproduktet.
Baggrund for udførelse af projekt
(Mathias)
Vi vurderede at
vi var fornuftigt teoretisk klædt på til at kaste os ud i dette projekt. Problematikken
og brugergruppen unge og biblioteker, var et emne vi teoretisk var blevet
præsenteret for på bacheloruddannelsen, og havde ligeledes en ide til hvorledes
vi skulle få mere viden både teoretisk og praktisk. Vi så en stor udfordring i
at kaste os ud i praktisk arbejde med at skabe et unge projekt, så her lod vi
os inspirere af best pratice erfaringer og opbyggede kontakter til relevante
personer med kompetence på området.
I forhold til praktiske metoder til
opbygning af workshops og netværksarbejde, både i forhold til bibliotekarer og
de unge, var nye områder for os. Det har været lærerigt og givet os en hands -
on i forhold til relevante problematikker som er tilstede og rundt om på
folkebibliotekerne. Det
erhvervsrelaterede projekt har derfor givet os et indblik og føling med
praktisk biblioteks arbejde med alle dets økonomiske, praktiske,
deltagermæssige problematikker. Vi har fået større forståelse med vilkårene i
biblioteksvæsnet i en udkantskommune.
Ligeledes har samarbejde, projektstyring, ansvarsfordeling og det ”at netværke” været særdeles relevante tilgange i forhold til vores projekt.
Ligeledes har samarbejde, projektstyring, ansvarsfordeling og det ”at netværke” været særdeles relevante tilgange i forhold til vores projekt.
I forhold til
projektstyring har vi prøvet kræfter med at koordinere samarbejde mellem flere
partnere om et projekt. Vi har fra tidligt i processen skulle samarbejde og
koordinere møder m.m mellem både biblioteket, 5tone og os selv indbyrdes. Så på
planlægningsmøder i relation til workshoppen har vi siddet ca.10 deltagere.
Det var også udfordrende, at vi som
studerende havde eneansvar for projektets gennemførelse.
Vi har lært at når vi inddrager andre
partnere i et projekt og gør brug af lead user metoden, er det en naturlig del
at man afgiver noget af kontrollen over processen, så alle får del i
udformningen og vi har igennem processen ladet 5tone udfolde sig frit i eget
tempo, inden for en større fastlagt ramme.
Alt denne
erfaring vil vi vurdere kun kan skabes gennem en praktisk funderet opgave som
netop det erhvervsrelaterede projektmodul ligger op til.
Evaluering af gruppearbejde
(Peter)
Vi var tre studerende der viste interesse
for Halsnæs bibliotekernes projekt. Vi valgte at være sammen som gruppe om
projekt skønt ingen af os havde skrevet sammen før. I forhold til samtaler og
interviews med de unge og møder med biblioteket samt afviklingen og
planlægningen af workshoppen var det godt at være flere sammen. Vi har kunne
supplere og sparre med hinanden omkring forskellige vinkler og ideer til
projektet.
Det har til tider været en udfordring med
gruppearbejde, da der gik meget tid med planlægning af møder med kontaktperson
på bibliotek og vejleder på IVA. Samt møder med Biblioteket, 5tone og
projektgruppen.
Ændringer i Projektforløbet og projektplanen
(Buster)
Vores projekt blev ikke helt som beskrevet
i den afleverede projektplan, da vi gennem processen foretog forskellige
relevante ændringer, der passede bedre til projektets udformning. En af de
store ændringer, var et vi gennem kontakt med ungekulturkonsulent i Gentofte
kommune AnneMette Krabbe blev præsenteret for praksiserfaringer.
Vi havde overvejet at foretage interviews
med både gymnasielever og elever fra 10. klassecentret. Vi udarbejdede
interviewguides og havde også fået mulighed for at lave interviews begge steder
for derigennem at få de unges syn på biblioteket og unge og kultur i Halsnæs.
Denne metode, ville Annemette ikke råde os
til at bruge, ud fra hendes egne erfaringer med unge arbejde. Vi skulle være
opmærksomme på den store forskel mellem gymnasium og folkeskoleelever, og
overveje at fokusere på en af delene. Derudover anbefalede hun en anderledes
interview teknik, som havde udgangspunkt i den naturlige samtale modsat en
samtale præget af interviewguides og diktafoner. Annemette havde erfaringer med
brug af lead users og netværks etablering mellem unge og biblioteket. Hendes
erfaringer fik os til at ændre vores tilgang til projektet og fik os til at
fokusere på et tæt samarbejde med 5tone.
Da vi skrev vores projektplan, vidste vi
ikke at vi ville få kontakt til en lead user gruppe med interesse for et
samarbejde med os og biblioteket. Og netop samarbejdet med 5tone, fik et positivt
udfald for vores projekt, men det ændrede dele af forløbet i forhold til først
beskrevet i vores projektplan.
Da workshoppen blev vores hovedprodukt,
blev de mundtlige anbefalinger til biblioteket nedtonet, til et møde med
Nikolaj d. 19. december.
Konklusionen på vores metodeovervejelser
blev at vi fokuserede på de unge fra 5tone og workshop på biblioteket og
fravalgte helt at lave interviews på gymnasiet og interviews på 10.
klassecentret.
Vi valgte at fokusere på workshoppen, da vi
dermed ville stå med et konkret produkt/arrangement der kunne evalueres og
kickstarte et videre samarbejde.
Disse ændringer af projektplanen, er en
naturligdel af det at arbejde med projekt, da det er umuligt på forhånd at
forudsige forløbet.
Konklusion
(Fælles)
I gennem arbejdet med projektet har vi
gjort os mange overvejelser om hvordan man på bedst mulige vis løser
problematikken mellem unge og biblioteket. Vi har gennem vores praksis erfaring
med kontakt til proaktive unge, netværksetablering og afholdelse af workshop,
fået os nogle brugbare erfaringer.
Her kan vi konkludere at 5tone konkret er
blevet en innovativ resurse for Halsnæs Bibliotekernes udvikling.
Vi konkluderer at unge kan og også bør være
en del af biblioteksudviklingen. Det er en vigtig målgruppe om end lidt klemt
mellem børn og voksne.
Dette kræver en klar og proaktiv strategi
fra bibliotekets side. Vores erfaring viser at det opsøgende netværksopbygning
er vejen at gå. Biblioteket kan ikke bare vente på at en aktiv brugergruppe
kommer af sig selv. Ligeledes er det vigtigt at afgive noget af kontrollen og
overlade ansvar til unge, der kan og vil selv. Derigennem kan biblioteket
udvikle sig til et vedkommende sted hvor de unge inddrages ud fra devisen
frihed under ansvar, med udgangspunkt i de unges egne interesser og kulturelle
udfoldelser.
Rent konkret viser vores projekt med en
workshop for af og med unge, at Halsnæs Bibliotekerne har fået hul igennem i
deres netværksopbygning med ungegruppen 5tone. Alle parter er klar til et
forsat samarbejde. Dog er det værd at bemærke at netværks opbygning er en
kontinuerlig proces, så hvis biblioteket vil være et vedkommende sted for de
unge også i fremtiden kræver det et proaktivt engagement fra bibliotekets
side.
Litteraturliste
(Fælles)
5tones
begivenheder på deres Facebook profil .Lokaliseret d.14/12-2011 kl.12.00 på:http://www.facebook.com/#!/Gjethuset5tone?sk=pe
5tones Facebooks profil. Lokaliseret d.14/12-2011 kl.12.00 på : http://www.facebook.com/#!/Gjethuset5tone?sk=info
Beatbox resultatet. Lokaliseret d.14/12
kl.12.00 2011på : http://www.facebook.com/photo.php?v=10150381089519931
Brinkmann,
S., S. Kvale. (2009). Interview –
Introduktion til et håndværk. 2. udgave (København) Hans Reitzel
Engel,
S (2010) Ungekultur i nye rammer projektmodning omkring
kunst og kultur for, med og af unge. Børnekulturens netværk.(København).
Frederiksværk
Ugeblad- Halsnæs Posten s .8 uge 46
15.11-22.11 2011. Lokaliseret
d.14/12 kl.12.00 2011på : http://www.e-pages.dk/bgmonline_fu/248/
Giddens,
A. (2000). En løbsk verden: Hvordan
globaliseringen forandrer vores tilværelse. København:Hans Reitzels Forlag
Halsnæs
Bibliotekerne (2011):Næste skridt bliver sammen med de unge. Lokaliseret
d. 19/12 kl. 14.40 på http://studienet.iva.dk/modules/projekt/projekt.aspx?projekt_id=664
Hanke,P. (2010) Kulturens skjulte styrker –Institutioner,reservater
og inspiration (København).Gyldendal(s.49-73:24sider)
Harboe,
T. (2005). Indføring i
samfundsvidenskabelig metode. 3. Udgave. (Frederiksberg) Samfundslitteratur.
Hovedbiblioteket
Århus,(2009).Slip brugerne løs på
biblioteket- kogebog til brugerinddragelse (Hovedbiblioteket Århus).
Jochumsen,H.
og C .Hvenegaard Rasmussen (2006)
Oplysning i senmoderniteten. I:Emerek, L.C. Hvenegaard Rasmussen ,D.
Skot Hansen. Folkebiblioteket som forvandlingsrum- Perspektiver på
folkebiblioteket i kultur og medielandskabet. Danmarks Biblioteksforening
Jochumsen,H.
og C. Hvenegaard Rasmussen (2006a)Bibliotekets
brugere - fra klienter til forandringsagenter.I: Emerek, L.,C. Hvenegaard
Rasmussen, D. Skot Hansen. Folkebiblioteket som forvandlingsrum - Perspektiver
på folkebiblioteket i kultur og medielandskabet. Danmarks Biblioteksforening.
Kaspersen,
L. B. (2001). Anthony
Giddens – Introduktion til en samfundsteoretiker. Hans Reitzels Forlag.
Kofoed
, A og N.U. Sørensen (2006)Rapport om
unge og biblioteket. Roskilde bibliotek Danmarks Biblioteksforening.
Kulturministeriet
(2008) Reach out! - Inspiration til
brugerinddragelse og innovation i kulturens verden.
Langelund, Monica (2010)
Legefakultetet , Interview med Annemette Krabbe, ungekulturkonsulent i Gentofte
Kommune. Lokaliseret den 14/12 kl 12:00 på http://monicalangelund-blog.blogspot.com/2010/11/interview-med-annemette-krabbe.html
Qvortrup,
L. (1998).Det vidende samfund -
mysteriet om viden, læring og dannelse. 1.udgave (København).Unge pædagoger
[Kbh.]: Gyldendal
[Kbh.]: Gyldendal
Stalder,
F. (2001)The End of an Era: the
Internet hits ground. I Telepolis 20.01.2001
lokaliseret den 15.12.2011 på http://felix.openflows.com/html/endofera.html
lokaliseret den 15.12.2011 på http://felix.openflows.com/html/endofera.html
Skot-Hansen, D
(1999): Kultur til tiden I: Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift nr. 1,
1999.
Styrelsen
for bibliotek og medier (2011):
Udviklingspuljen for folke og skolebiblioteker for 2012. Lokaliseret den 9.December
2011:http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/bibliotek/tilskud/udviklingspuljen/Vejledninger/2012_Biblioteksbetjening_af_unge_Indsatomraade_UP.pdf
Valtysson,B. (2010). Acces
culture: Web 2.0 and cultural participation.International journal of culture
policy (16).2
Von Hippel, E. (1986) "Lead Users: A Source of Novel Product
Concepts," Management Science 32, no. 7 (July):791-805.
Von Hippel, E. (1986) "Lead Users: A Source of Novel Product
Concepts," Management Science 32, no. 7 (July):791-805.
Bilag
Bilag A - Drejebog for workshoppen
Drejebog for workshop på Frederiksværk
bibliotek den 10. november kl. 16 – 19
Overordnet præsentation af workshopdagen:
Workshopdagen på Frederiksværk bibliotek er
en DIY festival der på en gang både viser hvad unge i Halsnæs kunstnerisk fremstiller
(her specifik 5tone, de vil både vise sine værker (musik og Billeder),
medinddrage og lære fra sig, så dagens besøgende får Hands - on og bliver
medskabende. Alt dette skal inspirere til dagens anden vigtige tema, nemlig er
at give unge mulighed for at komme med ideer til, hvad de kunne tænke sig at
lave af arrangementer på biblioteket. Altså 3 aktiviteter på workshopdag.
Femvisning af unges værker.
medinddragelse/masterclass/undervining
Mulighed for at de unge selv at komme med
ideer og der i gemmen blive arrangører af kommende arrangementer.
Workshopdagen er tænkt som første skridt i
forhold til at skabe en større brugerindragende tilgang på biblioteket i
forhold til unges selvskabte arrangementer.
Program for dagen.
Velkomst: Ca. kl. 16 i Lounge området.
Nikolaj, Johanne, IVA stud og 5tone byder velkommen og gennemgår dagen omkring
hvad der kommer til at ske. Vi ligger op til at de unge kan kommer over at
snakke med os og deres ideer o. lign.
Workshop starter efter velkomst:
del: ca. 60 min. Man går rundt og hører
musik og ser billeder/ film lavet af 5tone. I udstillingsrummet. Billeder på
væggene, hvis der er fremkaldte, ellers projekteres film/og billeder op på den
hvide væg. Der kunne også godt hænges billeder op i loungeområdet. Evt. også
plancher med ideer fra andre biblioteker.
del: ca. 60 min. Efter der starter ”undervisningen” der bliver
lagt op til medskabelse. Dette foregår i loungeområdet, hvor der er opstillet
computere med musikprogrammer og billedbehandlingsprogrammer. 5tone viser frem
og styre det.
del. Ca. kl. Opsamling og præsentation af
dagens produkter(hvis der er noget) Samt ligge op til at de deltagere som ikke
i løbet af dagen har kommet med deres ideer kan skrive dem op. Vi takker af i
fællesskab.
Indhold:
del: 5tone er en gruppe unge med rod i
Halsnæs området, som tidligere har stået for en stor fest med elektronisk musik
i Gjethuset (halsnæs spillested) de har kompetencer inden for (elektronisk
musik), fotografi samt video med eget produceret lyd og billede.
Vi
skal have 5tone til at have noget musik, film og billeder klar til dagen, så
lounge rummet kan blive inspirerende og spændende at komme ind i.
Udstyr: Højtalere, dj grej, computere til
afspilning af film og billeder samt lys. Har 5tone det?
del:
Medinddragelse/masterclass/undervining. Vi skal have computere ud i lounge
området(kan bibliotekes computere flyttes?) (hvor mange?) og der skal være
mulighed for at bruge forskellige musik og billedbehandlingsprogrammer. Nogle
5tone kender og kan ”undervise” i.
del.: I lounge området, som bliver
indrettet med forskellige møbler(hvad har biblioteket – vi kigger i kælderen)
evt. miljø og teknik – med nogle paller. Samt opstilling af en krydsfiner
plade, hvor man med tuscher (køb hos runforcover i nordvest) kan skrive ideer
op samt post ist man kan klæbe på.
Muligvis bygge en en firkant, som man maler grå, så den giver
associationer til en sten.(5tone samt stenen på biblioteket, forsæt selv J) Så kan man på den ”indhugge” sine ideer.
En stor sten ”fælleshjerne” med gode input og ideer til fremtiden.
Samt kunne der i lounge området være lidt
opslag med hvad andre biblioteker har gjort omkring unge – til at få
inspiration. Demoteket o. lign.
Praktiske ting:
Op til dagen:
IVA stud. Sodavand, snaks og lidt frugt.
Til lounge området.
IVA stud. – Miljø og teknik med evt.
paller, som kan blive leveret d. 10 om dagen, hvis muligt.
IVA stud. – indkøb af tusher, kuglepenne,
post its og plader.
IVA stud. 5tone – Byggeri af sten eller opsætning af plade.
Fælles: IVA stud og 5tone også biblioteket, hjælper til med at sætte
tingene op i løbet af dagen d. 10. - muligvis også dagen før. Computere flyttes
osv.
5tone : Computere (til at vise deres eget –
resten bliver bibliotekes) musikprogrammer og billedbehandlingsprogrammer dj
grej, lys(lysshow), videokamera. Installation af programmer på
bibliotekscomputere i samarbejde med Nikolaj.
PÅ selve dagen: 16-19:
5tone står for at afvikle Hands - on
begivenhederne.
Vi dokumenterer i form af billeder og er
med til at opmunter til at de kommer med nedskrevne ideer til tanke/idé
væggen/stenen! Fælleshjernen! Lad os
putte noget ind i den!
Nikolaj og Johanne – snakker også med de
unge om ideer – får dem til at skrive deres ideer op, indsamler muligvis
emails. Evt. også et par af de unge fra 5tone kan gå rundt og snakke og høre de
unge om ideer. Evt. kan kamera manden
fra 5tone (Casper) lave/optage et par små ide interviews med et par unge, hvor
de komme med ideer og siger hvad de synes om dagen.
Oprydning – Fælles. Vi hjælper alle med at
få pakket sammen.
ANDRE TANKER OG GØREMÅL
Uddelling af flyers gøres af 5tone og IVA
stud. Gymnaset og rundt i byen. Hundested. Gøres snarest muligt.
Facebook styres af 5tone. Vi kigger med på
sidelinjen.
Kontakt til avisen kører gennem biblioteket
samt skal det oploades til bibliotekets hjemmeside.
Kontakt til de unge på lokal posten om de
vil komme og dække dagen (IVA stud)
Bilag B – Tilbagemelding fra projektsted
De tre IVA studerende Buster
Nykjær Björkman, Peter Nordahl og Mathias Nedergaard Olesen har i efteråret
2011, på Halsnæs kommune – bibliotekerne, arbejde med projektet ”Næste skridt
med de unge”.
Vi har oplevet dem som seriøst engagerede, grundige og pligtopfyldende i deres tilgang til projektet. De har varetaget projektet ansvarligt og taget selvstændige beslutninger ift. samarbejdet med de unge og de har selv prioriteret hvor kræfterne skulle lægges i projektet. De har været gode til at interessere sig for bibliotekets rammer og muligheder og har udformet arrangementet herefter. Man fornemmer at projektet har været en proces for dem, hvor de har skulle afveje egne interesser, bibliotekets og de unges fra 5tone. Det har til tider sikkert ikke været nemt. Vi vil gerne rose dem for deres valg af arrangementform og dermed også deres risikovillighed ved at prøve noget nyt i bibliotekets rammer. Vi er tilfredse med deres indsats og var meget glade for samarbejdet.
Deres slutprodukt har været et arrangement d. 10/11 som var en Hands - on'workshop. Fra bibliotekets side er vi meget tilfredse med indholdet og rammen for arrangementet, som var lavet i et indspirerende samarbejde mellem 5tone (Netværk af unge fra Frederiksværk) og biblioteket.
Arrangementet var en succes i den forstand at al det tekniske og faglige indhold, 5tones deltagelse og rammerne var helt i orden. Arrangementet manglede dog deltagere og her er både biblioteket, 5tone og de IVA studerende ikke helt tilfredse. De udeblivende unge deltagere er til stadighed en udfordring for biblioteket. Vi har dog nu et bedre udgangspunkt i arbejdet med unge, da 5tone er meget villige til at fortsætte et samarbejde. Arrangementet Hands - on beviste at det kunne lade sig gøre at have et godt, seriøst og fagligt samarbejde med en gruppe af unge som er resurse stærke og gerne tager initiativ. Dermed er der skabt et godt resultat i projektet, da de 5tone har fremhævet deres lyst til at bruge biblioteket til kultur arrangementer i samarbejde med os. Vi glæder os til et fremtidigt samarbejde.
Vi takker mange gang for de tre IVA studerendes deltagelse og håber på det bedste for de tre, i deres fremtidige bibliotekariske kulturarbejde med de unge.
Vi har oplevet dem som seriøst engagerede, grundige og pligtopfyldende i deres tilgang til projektet. De har varetaget projektet ansvarligt og taget selvstændige beslutninger ift. samarbejdet med de unge og de har selv prioriteret hvor kræfterne skulle lægges i projektet. De har været gode til at interessere sig for bibliotekets rammer og muligheder og har udformet arrangementet herefter. Man fornemmer at projektet har været en proces for dem, hvor de har skulle afveje egne interesser, bibliotekets og de unges fra 5tone. Det har til tider sikkert ikke været nemt. Vi vil gerne rose dem for deres valg af arrangementform og dermed også deres risikovillighed ved at prøve noget nyt i bibliotekets rammer. Vi er tilfredse med deres indsats og var meget glade for samarbejdet.
Deres slutprodukt har været et arrangement d. 10/11 som var en Hands - on'workshop. Fra bibliotekets side er vi meget tilfredse med indholdet og rammen for arrangementet, som var lavet i et indspirerende samarbejde mellem 5tone (Netværk af unge fra Frederiksværk) og biblioteket.
Arrangementet var en succes i den forstand at al det tekniske og faglige indhold, 5tones deltagelse og rammerne var helt i orden. Arrangementet manglede dog deltagere og her er både biblioteket, 5tone og de IVA studerende ikke helt tilfredse. De udeblivende unge deltagere er til stadighed en udfordring for biblioteket. Vi har dog nu et bedre udgangspunkt i arbejdet med unge, da 5tone er meget villige til at fortsætte et samarbejde. Arrangementet Hands - on beviste at det kunne lade sig gøre at have et godt, seriøst og fagligt samarbejde med en gruppe af unge som er resurse stærke og gerne tager initiativ. Dermed er der skabt et godt resultat i projektet, da de 5tone har fremhævet deres lyst til at bruge biblioteket til kultur arrangementer i samarbejde med os. Vi glæder os til et fremtidigt samarbejde.
Vi takker mange gang for de tre IVA studerendes deltagelse og håber på det bedste for de tre, i deres fremtidige bibliotekariske kulturarbejde med de unge.
Bilag C – Mail
Den 25. aug. 2011 09.15 skrev Peter
Nordah
Hej 5tone
Vi er 3 studerende fra IVA i København, som er interesseret i at få
kendskab til unges kulturliv i Frederiksværk.
Vi har netop opstartet et samarbejde med Frederiksværk Bibliotek omkring
unges kulturvaner og deres ønsker og behov i forhold til kulturelle oplevelser
og udfoldelser i byen - med det for øje at få biblioteket på banen sammen med
jer unge.
Vi har tænkt os at deltage i jeres koncert den 10. på Gjethuset, og vil
gerne efterfølgende have en snak med jer omkring jeres planer og visioner. Vi
håber meget i er klar på at tage en snak med os på et givent tidspunkt
– det kan måske åbne nye veje for 5tone og få kulturlivet for unge i
Frederiksværk til at blomstrer endnu mere.
I må meget gerne melde ind med en dato hvor et møde med jer kunne finde
sted - engang efter den 10. september.
Vi glæder os til at snakke med jer og ønsker jer held og lykke med
forberedelserne til jeres første 5tones event - det skal nok blive fedt!
Venlig Hilsen Peter Nordahl, Buster Bjökman og Mathias Nedergaard Olesen
Ps. Vi sender også en mail til lederen af Gjethuset, og informerer ham om,
at vi har taget kontakt til jer.
Svar:
Hej Peter.
Jeres projekt lyder spændene og vi vil meget gerne arrangere et møde med jer.
Vi kan aftale at mødes nede i gjethuset mandag d. 19 september kl. 16.00.
Ellers er vi glade for at I deltager til festen. og vi håber I får det bedste ud af aftenen.
Med venlig hilsen
Emil Andersen
/
5tone
Jeres projekt lyder spændene og vi vil meget gerne arrangere et møde med jer.
Vi kan aftale at mødes nede i gjethuset mandag d. 19 september kl. 16.00.
Ellers er vi glade for at I deltager til festen. og vi håber I får det bedste ud af aftenen.
Med venlig hilsen
Emil Andersen
/
5tone
Bilag D – Presseorientering fra Halsnæs Kommune.
5tone og Halsnæs Bibliotek inviterer til åben workshop og
inspirationsdag!
Et projekt mellem 3 IVA
studerende (Det Informationsvidenskabelige Akademi) og biblioteket i
Frederiksværk er ved at få et spændende udfald. Der er kommet et samarbejde i
gang med den lokale gruppe af unge, som kalder sig 5tone, som senest stod bag
den store koncert i Gjethuset i september. 5tone vil vise
film, billeder og spille musik, som de selv har lavet. Formålet er at få andre
unge til selv at prøve kræfter med at skabe noget. En af deres visioner er
også, at Frederiksværk skal være et sted med muligheder og et sted, hvor unge
oplever, at der er fedt at bo.
Man kan på dagen se og opleve de
forskellige værker og få inspiration til, hvad man som ung kan skabe i
biblioteksrummet, og hvordan ens egne ideer kan udfolde sig.
Det bliver en helt særlig torsdag på
Frederiksværk bibliotek. Kom med dine egne ideer til fremtidige udstillinger og
events på dit lokale bibliotek! Medbring gerne kamera eller (og) PC/Mac.
Pris: Gratis
Sted: Frederiksværk
Dato: 10. november kl. 16-19
Alder: Unge
Medbring:
Kamera eller (og) PC/ Mac.
[1]
Det gengivne eksemplar er som afleveret d. 30/9 – 2011
[2]
Lokaliseret d. 14/12 kl. 12.00 på https://www.facebook.com/#!/Gjethuset5tone?sk=info
[3]
Lokaliseret d. 14/12 kl. 12.00 på https://www.facebook.com/#!/Gjethuset5tone?sk=pe
[4]
Afsnittet bygger på drejebogen bilag A – ”Drejebog for workshoppen” og egne
observationer på workshopdagen.
[5]
Afsnittet bygger på egne observationer på workshopdagen.
[6]
Lokaliseret d. 14/12 kl. 12.00
– Side 8 om workshopdagen http://www.e-pages.dk/bgmonline_fu/248/
[7]
Beatbox resultatet kan ses her: http://www.facebook.com/photo.php?v=10150381089519931
– lokaliseret d. 14/12 kl. 12, 2011
[8] Se projektbeskrivelsen i
problemformuleringsafsnittet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar